NAF: Frykter storbrann i undersjøiske tunneler

Norges Automobilforbund mener flaks hindret storkatastrofe i Gudvangatunnelen og mener skrekkscenariet er en bussbrann i en av landets 31 undersjøiske tunneler.

– I Gudvangantunnelen kunne det gått langt verre om lastebilen hadde kjørt med brennbar last. Da hadde brannen utviklet seg med voldsomt kraft. Vi har også hatt flere andre ulykker de siste årene som kunne blitt langt mer alvorlige om det ikke hadde vært for snarrådige sjåfører og tomme busser, sier ingeniør Egil Otter i NAF til Byggeindustrien.

Hittil har ingen personer mistet livet i norske tunnelbranner, men Otter mener det bare tilfeldig at Norge så langt har vært skånet for en større tunnelkatastrofe.

– Antall tunnelulykker har steget de siste årene og ulykken i Gudvangen bør være en kraftig vekker for politikerne. Vi har hatt flaks til nå, sier Egil Otter som også stiller spørsmål ved om brannberedskapen er godt nok til å håndtere en storbrann i en tunnel.

  –Skrekkscenariet er om en full buss begynner å brenne i en av våre undersjøiske tunneler. Jeg tror ikke norsk brannvesen er godt nok rustet til å håndtere det, sier Otter.

Ifølge Statens vegvesen må 200 norske tunneler oppgraderes og rehabiliteres innen 1. april 2019 for å innfri Tunnelsikkerhetsforskriften. Prislappen på arbeidene er beregnet til å ligge på om lag syv milliarder kroner. NAF er sterkt tvilende til om det lar seg gjøre.

– Det vil kreve et enormt løft, og tunnelene må få en helt annen prioritet enn i dag om det skal være mulig, sier Otter.

Han er bekymret over standarden på norske tunneler.

– Norge har mange gamle tunneler, og etterslepet er stort. Når vi vet at drifts- og vedlikeholdskostnadene er mellom åtte til ti ganger høyere enn på vanlig vei, sier det seg selv at det drar store deler av de pengene Vegvesenet har til disposisjon, sier Otter.

Han mener det ikke er mangel på kompetanse og kunnskap i Vegvesenet, men politikernes manglende satsing på tunnelene over flere år, som er roten til problemene.

– Til tross for at vi med jevne mellomrom leser noen vakre ord i Nasjonal trandsportplan om tunnelsatsing, så øker etterslepet år for år. Det er en skam at Vegvesenet stadig vekk tvinges til å velge de rimeligste løsningene ut fra tilgjengelige midler, sier Otter.

NAF-ingeniøren mener det er et paradoks at vi i et vannkraftland som Norge har langt dårligere lys i tunnelene sammenlignet land med langt større elektrisitetsutfordringer nedover i Europa.

– Det er ikke bare bare å bygge  et nytt tunnelløp for å heve sikkerheten, men noe så enkelt som å forbedre de begredelige lysforholdene kan ha stor virkning. Godt lys er elementært for trafikksikkerhet, men likevel er lysforholdene i norske tunneler altfor dårlig, sier Otter.