Gamle, utenlandske trailere en sikkerhetsrisiko

– Gamle, utenlandske trailere utgjør en betydelig sikkerhetsutfordring for norske tunneler, sier seniorforsker Gunnar D. Jenssen i SINTEF.

– Den største sikkerhetsutfordringen for mange eldre, norske tunneler er at trafikken er større enn de var bygd for, særlig sommerstid. I tillegg har vi fått en annen type tungtransport, med jevnt over dårligere kjøretøymateriell. Det øker brannfaren. Er vi uheldige, er lasten også brennbar, og røyken giftig. Da kan katastrofen være et faktum, sier Jenssen.

Han har blant annet arbeidet med tverrfaglige risikoanalyser av flere tunnelprosjekter, både i Norge og i utlandet.

Nytt risikobilde
Det økte innslaget av gamle, utenlandske kjøretøy i tungtransporten har gitt et nytt risikobilde, som en må ta hensyn til i risikoanalyser og for avbøtende tiltak i tunneler, mener Jenssen.

Mange av de norske tunnelene, særlig de undersjøiske, er dessuten brattere enn EU-kravene. Det øker risikoen for varmgang og brann i bremser og motorrom.

Mangler erfaring
Manglende kunnskap om norske forhold hos utenlandske sjåfører bidrar til å øke risikoen, sier Jenssen.

– Utenlandske sjåfører mangler ofte erfaring og kunnskap om kjøring under norske veitrafikkforhold, særlig forholdsregler for kjøring i tunneler med andre stigningsforhold enn de er vant til, sier han.

– Risikoen for ulykker i tunneler er ikke større enn på landeveien for øvrig. Det vi må ta hensyn til er katastrofepotensialet. Det øker med større innslag av tunge kjøretøyer med dårlig standard, legger han til.