Havarikommisjonen prøver å få oversikt i Gudvangatunnelen

Det kan ta dager før hele Gudvangatunnelen er ryddet etter tunnelbrannen mandag. Allerede i april ble kommunen informert om at kjøring i tunnelen var forbundet med høy risiko.

Fakta om tunnelbranner i Norge 2002-2011

Da ble Statens vegvesen orientert om at «uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres», skriver Teknisk Ukeblad. Dette kom fram i en risikoanalyse utført av HOJ Consulting. Her ble det blant annet pekt på at det tekniske utstyret var for dårlig, at en stor del av brannventilasjonen var ute av funksjon og at brannsikringen gjennom hele tunnelen var skadet.

Kaotisk
Det kan ta tid før Havarikommisjonen konkluderer med hva som var grunnen til ulykken, og hvorvidt det var kritikkverdige forhold knyttet til tunnelen.

– Nå er vi bare ute og samler inn informasjon. Det er altfor tidlig å konkludere med noe, sier havariinspektør Martin Visnes til NTB.

Havarikommisjonen inspiserte stedet sammen med politiet tirsdag ettermiddag. Visnes sier at det er mye kaos inne i tunnelen, der 80 personer ble evakuert mandag.

– Vi har fått et overblikk over stedet, og fikk sett det som var å se. Geologer fra Statens vegvesen har vært inne i tunnelen og gjort en del jobb, så tunnelen er stort sett trygg, forteller Visnes.

Selv om delen Havarikommisjonen skulle undersøke tirsdag var sikret, gjenstår det fortsatt mye arbeid i tunnelen.

– Nå skal vi begynne å hente ut vogntoget og bilene. Dette kan fort ta en dag eller to. Bilene står spredt utover hele tunnelen, og vi må klarere områder etter hvert som vi tar oss innover. Det tar nok i alle fall en uke før tunnelen kan åpne igjen, sier Kristian Kjesbu, geolog i Statens vegvesen, til NTB.

17 kjøretøy
Tirsdag formiddag satt lensmann Knudsen i møte med Havarikommisjonen for å forberede arbeidet i tunnelen.

– Vi har fått en del relevante faktaopplysninger. Det er 17 kjøretøyer i tunnelen, blant disse vogntoget, en turistbuss, tilhengere og bobiler, sier Knudsen, som også var med på inspeksjonen i tunnelen.

Den polske vogntogsjåføren skal selv ha forklart til sin arbeidsgiver at han opplevde det slik at motoren eksploderte, opplyser transportselskapet DSV Road Norge.

65 på sykehus
I alt ble 80 personer av forskjellig nasjonalitet evakuert fra tunnelen, etter at et vogntog begynte å brenne. 65 personer var tirsdag innlagt på sykehus etter ulykken.

15 personer var innlagt ved Voss sjukehus, 18 personer ved Haukeland universitetssjukehus, tre personer ved Lærdal sjukehus og 29 personer ved Førde sentralsjukehus.

Av de 29 på sykehuset i Førde er 24 personer kinesiske.

– Disse satt i en turistbuss i tunnelen, opplyser Årdal-lensmann Magne Knudsen.

Videre er seks franskmenn, tre russere, to polakker, to israelere, åtte tyskere, en fra Slovakia og en fra Estland. 42 av de skadde er nordmenn. Ingen er livstruende skadd, men de har forskjellige grader av røykskader. Ti av dem omtales som alvorlig skadd, mens resten er lettere skadd.

– Nesten ikke til å tro
Da vogntoget tok fyr, ble tunnelen fylt med røyk.

– At alle kom ut av den tunnelen i live, er nesten ikke til å tro, sier røykdykkerleder Reinardt Sørensen i Aurland Brannvesen til Aftenposten.

Aurland brannvesen har bare en fast ansatt, resten er frivillige. De hadde slukket brannen lenge før brannvesenet fra Voss og Bergen var kommet til stedet, og hadde da fraktet alle ut av tunnelen.