Vegvesenet vurderer å bygge ny Gudvangatunnel

Allerede i 2011 begynte Statens vegvesen å vurdere å bygge en ny tunnel for å erstatte Gudvangatunnelen der et vogntog tok fyr mandag.

Tunnelen er en av de eldste i fylket og mye av utrustningen og utformingen er fra midten av 80-tallet, opplyste avdelingsdirektør Nils Magne Slinde i veivesenet til NRK i 2011.

Senioringeniør i Statens vegvesen, Gunnar Gjæringen, bekrefter overfor Aftenposten at Gudvangatunnelen er en av tunnelene som har størst behov for oppgradering.

– Dersom tunnelen skulle vært bygget i dag, ville en måtte vurdert å bygge en egen rømningstunnel ved siden av den eksisterende. Den ville også vært bredere og med andre sikkerhetskrav, sier Gjæringen.

Ifølge Gjæringen vurderes det også å erstatte tunnelen med en helt ny tunnel fra Gudvangen til Flåm. En oppgradering av tunnelen er tenkt påbegynt neste år, men er avhengig av bevilgninger over statsbudsjettet.

Tunnelen er én av flere hundre tunneler i Norge som må utbedres innen 2019 for å følge opp kravene i EU-direktivet for trafikksikkerhet.