Kunne endt i en katastrofe

Tunnelbrannen i Gudvangatunnelen i Sogn kunne utviklet seg til en  katastrofe. Heldigvis ser det ut til at ingen liv vil gå tapt i brannen, men 73 personer måtte på sykehus.

En brann i Gudvangatunnelen er spesielt utfordrende. Den er realtivt gammel og med tanke på selve tunnelutformingen kunne en brann knapt skjedd et verre sted. Gudvangatunnelen er landets nest lengste tunnel med sine 11,4 kilometer, og har en lang sammenhengende stigning, med begrensende muligheter til å snu. Europaveien har relativt stor trafikk, spesielt nå i sommermånedene.

Vogntoget skal ha tatt fyr rundt tre kilometer inne fra Flåm-siden i tunnelen. Noen kom seg raskt ut, men det var også flere som ble værende i røyken i lang tid, og måtte gå ut. Enkelte av disse fikk til dels store røykskader.

Men dette kunne gått langt være. Tunnelbranner er det mest kritiske som kan oppstå på norske veier. En kraftig brann kan bli en dødsfelle, noe man har opplevd i flere andre land. Brannsjef Arvid Gilje i Aurland sier det var flaks at ingen omkom, og roser arbeidet som ble gjennomført av redningsmannskapene.

En granskning av brannen vil etter hvert vise hva som gikk bra og hva som ikke gikk bra under hendelsen.

Det finnes rundt 865 kilometer med veitunneler i Norge. Ikke alle er like godt sikret. Vi håper denne brannen vil føre med seg et enda sterkere fokus på tunnelsikkerheten. Alle systemer må fungere optimalt. Lokale brannvesen rundt om i landet kritiserer innimellom sikkerheten i enkelte tunneler, og har vansker med å kunne ta på seg brannsikkerhetsansvaret i disse. Dette kan spesielt gjelde tunneler med kraftig stigningsgrad. Et samarbeid mellom brannvesen og Statens vegvesen, som eier langt de flest tunnelene i landet, eksisterer allerede – men dette kan helt sikkert også bli enda bedre flere steder. Det er også viktig at brannsikkerhetssystemene fungerer som de skal. Ikke minst er det viktig at alle tunneler også oppgraderes med de nødvendige sikkerhetsanordninger.

Ulykken mandag kunne hatt en langt mer tragisk utgang. Det er nå å håpe at brannen blir en vekker, og at tunnelsikkerhetsarbeidet bringes lenger frem i bevisstheten hos både bevilgende myndigheter, tunneleiere samt både yrkessjåfører og vanlige trafikanter.