Har funnet løsninger for Alpine-bruer

Både E6 Kåfjordbrua og E6 Nesbrua har fått på plass alternative løsninger etter at Alpine gikk konkurs.

I likhet med Fellesprosjektet E6 – Dovrebanen, måtte også bruprosjektene E6 Kåfjordbrua i Finnmark og E6 Nesbrua i Nord-Trøndelag kaste seg rundt og finne alternative gjennomføringsløsninger etter at Alpine Bau i juni måtte kaste inn håndkledet.

Gudmund Løvli, prosjektleder E6 Alta vest, sier til Byggeindustrien at de resterende arbeidene ved Kåfjordbrua nå blir kjørt som byggherrestyrt entreprise. Flere ulike entreprenører fra både Kåfjordbru-entreprisen og naboentreprisen bidrar med å sluttføre den 300 meter lange brua.

- Vi mistet minst 14 dager som en følge av konkursen, men vi ser at vi   faktisk er mer effektive nå enn det Alpine var. Vi har fått ned syklustiden med ett døgn, men om vi klarer å hente inn alt det tapte er for tidlig å si, sier Løvli.

Prosjektkostnaden øker

Statens vegvesens prosjektleder må konstatere at prosjektkostnaden vil øke noe som en følge av Alpine-konkursen.

- Tilbudet fra Alpine var ganske mye lavere enn nummer to, så vi klarer nok ikke å kjøpe inn tjenester til like lav pris, men jeg tror ikke kostnaden skal bli veldig mye høyere, sier Løvli.

- Slapp ”billig” unna

Dagfinn Wie, byggeleder for E6 Nesbrua, sier de har sluppet ”billig” unna i og med at Alpine Bau utførte prosjektet i et arbeidsfellesskap med tyske DSD Brükenbau.

- I en slik situasjon må den gjenværende parten ta på seg ansvaret for å fullføre prosjektet. Brükenbau, som er et stålfirma, er nå ute i markedet for å engasjere folk som kan ta seg av de resterende betongarbeidene, opplyser Wie.

- Vi vet ikke helt hvor store forsinkelser det blir, men det kan fort være snakk om et par måneder, fortsetter vegvesenets byggeleder.

Dagfinn Wie mener Alpine-konkursen ikke vil påvirke den totale prosjektkostnaden i særlig grad, men han understreker samtidig at det dessverre er involverte som har tapt penger på konkursen.