Moe Gustavsen: - Derfor er det flere Vegvesen-ansatte

Medier og politikere har i det siste satt fokus på modernisering og effektivisering i den offentlige sektoren. Statens vegvesen er hyppig nevnt i denne sammenhengen – etter å ha økt antall ansatte og samtidig står for et omfattende kjøp av eksterne tjenester de siste årene. Det skulle bare mangle om det ikke blir satt fokus på dette.

Når Statens vegvesen får mer å gjøre og oppgavene blir flere trenger vi økt kapasitet. Derfor er det flere ansatte i Vegvesenet nå enn for noen år siden. Vi har siden 2007 hatt en enorm omsetningsvekst. Fra 23 milliarder kroner til vegformål på 2007-budsjettet har dette øket til om lag 40 milliarder for 2012 – noe som utgjør en økning på over 73 prosent. I år blir trolig omsetningen på om lag 48 milliarder kroner.

Vi hadde ved årsskiftet 6.420 hele stillinger i Statens vegvesen, en økning på 30 prosent siden inngangen til 2007 – da vi var 4.730 hele stillinger.

Vi i Vegvesenet skal ha riktig kompetanse og kapasitet for å gjennomføre våre oppgaver effektivt og bra nå og i framtiden. Vi styrker vår organisasjon slik at vi kan levere med økte rammer vi har fått og som er varslet i Nasjonal transportplan for de neste ti årene.

Vi er særlig opptatt av å ha tilstrekkelig kjernekompetanse på vegfag knyttet til planlegging, prosjektering og prosjektledelse. Men Vegvesenet er ikke lenger bare en ‘vegbygger’-organisasjon, vi er tillagt en rekke nye oppgaver og fått et betydelig utvidet sektoransvar de siste årene.

80 prosent av tilsatte-veksten har kommet på byggherre- og planleggingsområdet, som er den kjernekompetanse vi trenger for å løse oppgavene. I tillegg til å ha ansvaret for riksvegene, er Statens vegvesen også vegadministrasjon for våre 18 fylkeskommuner.

Den økte omsetningen og nye oppgaver som er tillagt Statens vegvesen er også bakteppet for våre kjøp av eksterne tjenester, som var på 2,43 milliarder i 2012. Dette tilsvarer seks prosent av vår omsetning.

Et ensidig fokus på antall ansatte og økningen gir et feil bilde dersom man ikke ser på veksten i omsetning og nye oppgaver.

Vi er samtidig opptatt å være mest mulig effektive. Derfor har vi satt i gang et effektiviseringsprogram med sikte på å bli 15 prosent mer effektiv, noe som tilsvarer mellom en og to milliarder kroner årlig. Med den transportplanen som vedtatt i Stortinget i juni, vil det likevel bli behov for mer ressurser i årene som kommer.