ESA vil ikke se på Ryfast

EFTAs overvåkningsorgan ESA vil ikke se nærmere på Gert Madsens klage på at Ryfast-prosjektet bryter med EUs tunneldirektiv, men nå vurderer han å prøve saken i norsk rett.

Tidligere i år klaget Gert Madsen inn Ryfast-prosjektet til EFTAs overvåkningsorgan ESA fordi tunnelene bygges brattere enn EUs tunneldirektiv. Til Byggeindustrien fortalte han at bakgrunnen for klagen er at Solbakktunnelen vil få en stigningsgrad på syv prosent, mens EU-reglene tilsier at stigningen ikke skal være mer enn fem prosent.

Madsen har nå fått svar fra overvåkingsorganet, som konkluderer med at saken er utenfor deres myndighetsområde, siden prosjektet får status som riksvei – og dermed ikke er omfattet av TERN-direktivet.

- Jeg har svart at prøvelsesretten bør gå lengre. Det er uheldig å henge seg opp i om prosjektet har TERN-status når det foreligger rapporter om at det er en klar sammenheng mellom bratte tunneler og brannhyppighet, sier Madsen til Stavanger Aftenblad.

I brevet fra ESA til Madsen skriver de at det kan være en mulighet å prøve saken for norsk rett. Til avisen sier han at dette kan være et alternativ, men at han synes det er feil at en privatperson må ta på seg kostnadene med en slik rettssak mot staten. Dersom han går videre med saken i det norske rettsvesenet blir det sammen med Høgsfjordpendleren.

PS! Den sveitsiske entreprenøren Marti går denne uken i gang med sin del av Solbakktunnelen.