Handel i boks når Aker Brygge får milliardløft

Samtidig som Aker Brygge er i ferd med å rustes opp for  1,5 milliarder kroner, har en rekke butikker og serveringssteder flyttet inn i spesialbygde containere.

Hvert år besøker rundt 12 millioner mennesker Aker Brygge, og nå skal det etter hvert så kjente Oslo-området oppgraderes så det monner.

Opp mot 1,5 milliarder kroner ligger i potten når Norwegian Property skal bygge opp området til å bli det de kaller "Norges svar på Londons West End".

Men samtidig som byggearbeidene pågår og en rekke av handelslokalene midlertidig stenges, har flere nye butikker og serveringssteder blitt åpnet på brygga.

H&M, Napapirji og United Colors of Benetton er blant virksomhetene som har flyttet inn i spesialbygde containere i det populære nærings- og handelsområdet.

Det er første gang det såkalte box park-konseptet, inspirert av et Box Park pop-up-kjøpesenter i London, blir brukt i Norge.

Byggearbeidene på Aker Brygge skal gå frem til 2015.

Ett av målene med oppgraderingsarbeidene av Aker brygge er å skape et mer helhetlig område, men samtidig skal rehabiliteringen gi langt mer miljøvennlige bygg. Målet er blant annet å kutte strømforbruket med opp mot 75 prosent.