Ingen evakueringsplan for tog på Gardermoen

Verken Jernbaneverket eller NSB har utarbeidet en evakuerings- og rømningsplan for stasjonsområdet ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Det ble oppdaget da Statens Havarikommisjon for Transport undersøkte bakgrunnen for en evakuering etter at det tok fyr i et flytog like før det skulle dra mot Oslo fra Gardermoen 12. oktober i fjor, skriver Aftenposten.

Under evakueringen av toget ble passasjerene delt opp i to grupper, hvor den ene gruppen ble dirigert opp mot terminalbygningen, og den andre ble sendt mot sørenden av plattformen og ut av området. Den første gruppen måtte snu fordi de ikke kom seg inn i bygget. Grunnen var at brannalarmen var gått og branngardinene var trukket ned. Dermed måtte også disse passasjerene evakuere mot sørenden av plattformen, kommer det fram av Havarikommisjonens rapport.

Under tilsynet oppdaget kommisjonen at Jernbaneverket ikke hadde utarbeidet en egen evakuerings- og rømningsplan for stasjonsområdet på Gardermoen. Dette ansvaret har Jernbaneverket hatt siden år 2000.

Heller ikke NSB har en slik plan, men dette har de heller ikke pålegg om å ha. NSB opplyser til Aftenposten at deres prosedyrer er tilpasset stasjoner som Gardermoen.

Ifølge Geir Danielsen, leder for Jernbaneverkets undersøkelse- og analyseenhet, er etaten i gang med å lage en plan etter hendelsen i fjor.

Flytoget har derimot utarbeidet en evakuering- og rømningsplan for togstasjonen på Gardermoen.