Fartsdumper og dårlige veier: -Sliter bilene i filler

Senterleder ved NAF testestasjon på Mastemyr utenfor Oslo, Halvor Breyer, råder bilister til å kjøre svært sakte over fartsdumper.

Fartsdumper har nærmest vokst frem som paddehatter på norske veier - unntaket er motorveier og fylkesveier. Men selv på en sterkt trafikkert gjennomfartsåre som Ring 1 gjennom Oslo sentrum er det etablert fartsdumper, og eksempelvis i Østensjøveien i Oslo.

- Kjører for fort
- Fartsdumper, i tillegg til dårlig veistandard, er helt klart årsaken til slitasjeskader på fôringer og opphengskuler i forstillingen på biler. Jeg råder bilistene til å ta det svært rolig over fartsdumper, de fleste kjører alt for fort, sier Breyer til Byggeindustrien.

- Unormal stor slitasje
Den erfarne bilmekanikeren ser ofte unormalt stor slitasje på flere forstillingskomponenter.

- I de verste tilfellene oppdager vi på ulike biler store forstillingsskader allerede når bilene er kjørt 30-40 000 kilometer. Dette skulle egentlig ha vært helt unormalt, men på grunn av fartsdumpene og veistandarden forekommer faktisk dette. Mitt råd er derfor å ta det veldig rolig over dumpene, ikke bare på grunn av trafikksikkerhet, men også fordi forstillingen blir slått i stykker, sier Halvor Breyer.