5 milliarder til bane og vei i Bergen

Det skal satses 5,3 milliarder kroner på utbygging av bybane og veier i Bergen, foreslår regjeringen. Bilistene må ta mesteparten av regningen i form av nesten 3 milliarder i bompenger.

Dette er den største satsingen jeg har lagt fram i min tid, sa samferdselsminister Torild Skogsholm (V) da hun presenterte planene i Bergen fredag. Stolte statsråder Etter statsråd i Oslo fredag, der regjeringen la fram proposisjonen, dro Skogsholm sammen med regjeringskollegene Lars Sponheim (V) og Laila Dåvøy (KrF) til Bergen for å møte lokale politikere og presse. Alle de tre statsrådene erklærte at de var meget fornøyde og stolte over det arbeidet som nå er avsluttet med et forslag som de regner med bred politisk enighet om. Dette er en stor dag for Bergen, for kollektivtrafikken og for miljøet, sa Skogsholm på den felles pressekonferansen. Sponheim sa at de tre statsrådene som kommer fra Bergen og Hordaland har spilt en viktig rolle for å få på plass denne planen. Han roste også byrådet i Bergen og lokale politikere. Laila Dåvøy sa hun var stolt over å være med og legge fram planen, og hun roste spesielt partifeller lokalt som har arbeidet for den i mange år. Mer bompenger Hovedinnholdet i forslaget er at det skal bygges en bybane fra Bergen til Nesttun med prislapp på over 1,6 milliarder kroner. Videre skal det bygges 10 km firefeltsvei som en ringvei vest for Bergen sentrum og det skal satses nærmere 1 milliard kroner på gang og sykkelveier. En tunnel i sentrum av byen er også med i planen. Den skal avlaste trafikken som går over Fisketorget og Bryggen. Skogsholm foreslår at regningen deles mellom staten med 2,1 milliarder kroner, fylke og kommune med 230 millioner kroner og bilistene gjennom utvidelse av bompengeordningen med nesten 3 milliarder kroner.