Manglende førerdyktighet forårsaket flest ulykker

Høy fart og rus er blant de viktigste faktorene til at folk dør i trafikken. Møte- og utforkjøringer er de mest vanlige ulykkestypene i Nord-Norge.

Ulykkesanalysegruppa (UAG) i Statens vegvesen Region nord viser i sin rapport at 19 personer ble drept i 16 trafikkulykker i 2012. Også i 2007 ble 19 personer drept i trafikken, men ellers må vi helt tilbake til 1955 for å finne lavere tall.

Det skjedde ingen dødsulykker i Finnmark fylke i 2012. Det er første gang siden registreringene startet at et fylke ikke har dødsulykker i løpet av et helt kalenderår. I Nordland omkom 9 personer og i Troms 10 personer i trafikken i fjor.

Alle dødsulykker blir analysert
Ulykkesgruppa (UAG) gjennomfører dybdeanalyser av alle dødsulykker som har skjedd på vegene i Nord-Norge. Under analyse av hver dødsulykke foreslås det en rekke tiltak. Tiltakene skal redusere muligheten for at lignende ulykker kan inntreffe, eller hvordan konsekvensen av samme type ulykke kan begrenses.

Medvirkende faktorer til ulykkene
Uavhengig av vegens utforming, vær- og føreforhold og kjøretøyenes tilstand kan det påvises feilhandlinger hos trafikanten i de aller fleste ulykkene. Høy fart, ruspåvirkning, trøtthet eller sykdom har vært medvirkende årsak i mange ulykker.

I de 16 ulykkene i 2012 ble 15 menn og 4 kvinner drept i følgende ulykkestyper:
5 møteulykker
3 utforkjøringsulykker
3 fotgjengerulykker
3 kryssulykker
1 ulykke med samme kjøreretning
1 ulykke hvor motorsykkel veltet i kjørebanen.

I disse ulykkene var det 8 førere, 8 passasjerer og 3 fotgjengere som omkom.

Tiltak mot trafikant, kjøretøy og veg
UAG i Region nord anbefaler fortsatt fokus på trafikksikkerhetskampanjer rettet mot trafikanten; husk bilbelte, stopp og sov og fart.

Tiltak som foreslås utført på vegen er blant annet profilert vegmerking ( merket midtfelt på 1 meter) som effektivt tiltak mot møte- og utforkjøringsulykker. Oppsetting av rekkverk og forbedret utforming av vegskulder og sideterreng er også foreslått.

UAG foreslår tiltak rettet mot kjøretøy og organisatoriske tiltak (administrative og politiske beslutninger). Dette er i hovedsak tiltak på nasjonalt nivå.

Store samfunnsøkonomiske kostnader
I analysearbeid er det lett å bli fokusert på tall og beviselige dokumentasjoner, men det er viktig å huske at fra 2003 til 2012 har 290 liv fått en brå slutt på de nordnorske vegene. I samme periode er 821 mennesker blitt hardt skadd. I tillegg til smerte og savn snakker vi om store samfunnsøkonomiske kostnader. Bare for Nord-Norge kostet vegtrafikkulykkene nærmere 1,4 milliarder kroner i 2012.