Århundrets Byggverk i Buskerud

Kåringen av Århundrets Byggverk i Norge pågår fremdeles for fullt. Nå er det Buskerud som skal kåre sitt byggverk.

De regionale konkurransene skjer i regi av lokale EBA-avdelinger med jurystøtte fra bl.a. NPA og RIF. Det nomineres fra fem til ti lokale byggverk som presenteres for befolkningen via lokale- og regionale medier. Vinnerprosjektene får en egen plakett som synlig bevis på at folkets mening. Bygg.no/Byggeindustriens lesere inviteres til å delta i avstemmingene. På denne siden vil alle de lokale kandidatene presenteres. Her er kandidatene i Buskerud: Bergensbanen Bergensbanen er ett av de mest betydningsfulle prosjekter i Buskerud - som bindeleddet mellom Østlandet og Vestlandet. Banen ble åpnet av kong Haakon på Voss stasjon 27.november 1909 og hadde kostet et helt statsbudsjett. Bergensbanen er Nord-Europas høystliggende jernbanestrekning. Høyeste punkt ved Taugevtan 1301 m, gikk i over 100 km over tregrensen. På topp arbeidet 2.200 mann på anlegget og det var i alt over 15.000 mann innom anlegget. Strekningen over Roa-Hønefoss er 471 km, mens strekningen over Drammen-Hønefoss er 493 km. På det meste var det over 27 km med snøoverbygg og ca. 60 km med snøskjermer på Bergensbanens høyfjellstrekning. Det var 184 tunneler med en samlet lengde på 38 km, og reisetiden i 1909 var på 15 timer . Lengste tunnel var Gravhalstunnelsen mellom Myrdal og Upsete på 5311 meter. Det var 55 stasjoner, holdeplasser og stoppesteder på Bergensbanen på det meste. Både de mange bruanlegg og stasjonsbygninger representerer viktige nasjonale kulturminner.Bergensbanen er århundrets desidert største samferdsel- og industriprosjekt i forhold til statsbudsjettet. Drammens teater Drammens Teater ble totalt ødelagt av en påsatt brann 10. desember 1993. Allerede dagen etter bestemte styret i Foreningen Drammens Teater at teateret skulle gjenoppbygges i samme stil dersom ytterveggene - som stod igjen - var solide nok til å brukes. Og det var de. Teatret ble gjenreist i regi av drammensarkitekten Jan Øyvind Berntzen, og gjenåpnet 8. februar 1997. Festsalen er en kopi av den opprinnelige, men med oppgradert, moderne funksjonalitet. Teatrets gipsornamenter, som den store taksirkelen i teatersalen med en omkrets på 48,3 meter ble gjenskapt av Gipsmakeriet i Oslo. Drammens Teater har fått Europa Nostra diplomet for forbilledlig gjenskaping av den gamle teaterbygningen, i helhet og i detaljer for vilje og evne til verdifull bygningskulturbevaring for trofasthet mot det gamle teaters ånd og tone. Teateret inngår i Teaterkvartalet der en enkel, funksjonell og moderne glassbygning danner et stort inngangsparti og sammenkobling med Thunes legat som huser restaurant og driftskontorer for Teateret. Teateret har hatt enorm suksess etter gjenåpningen og har bidratt til å styrke kulturlivet i regionen på en forbildelig måte. Drammensbroen Det var folkefest i Drammen søndag 6. september 1936. Rundt 40.000 mennesker overvar begivenheten da statsminister Johan Nygaardsvold klippet snoren for den nye Drammens brua. 1000 brevduer og 500 ballonger ble sluppet og om kvelden var det brostensball og fyrverkeri. Drammens broen ble et gjennombrudd for armert betong i brobygging. Byggesummen var på 1,8 millioner kroner som var vesentlig lavere enn for den planlagte stålbroen. Drammens broen er 260 meter lang og 15 meter bred med to fortau, hver på tre meter. Broen har 9 spenn og er fundamentert på ca. 17 km. trepeler. Drammensbroen var en bygningsteknisk nyvinning da den ble bygget i 1936 og den vakte stor beundring i samtiden. Den var et resultat av funksjonalismens stilideal, med et enkelt formspråk. På en meget vellykket måte underordner den seg byens sentrale bilde- torget, tårnbygningene og kirken, samtidig som den er et selvstendig byggverk med stor egenverdi som kulturminne. I dag som før og spiller bybroa en viktig rolle som et kommunikasjonsmessig bindeledd i byens sentrum. Broen er betydelig rehabilitert i de senere år etter tidligere års forsømt vedlikehold og byen står i dag foran vanskelig valg om videre bevaring eller nybygg. Dr. Holms på Geilo Ett av landets mest profilerte og omtalte hotellprosjekter. Allerede i 1909 åpnet Dr. Holms Høifjeldshotel (samtidig med Bergensbanen). Utbygger var Doktor Ingebrikt Christian Holm, som var spesialist på luftveissykdommer. Historiene er mange rundt hotellet som gjennom hele hundreåret har opplevd sine opp- og nedturer. Under krigen var hotellet okkupert av tyskerne, men under frigjøringen overtok hjemmefronten som gjorde dr. Holms til sitt midlertidige kvarter. Hotellet har hatt mange eiere mot slutten av syttitallet var bl.a skuespielleren Toralv Maurstad en av eierne. I 1987 tok entreprenøren Erik Sande over hotellet, og i november 1988 ble det nye Dr. Holms Hotel åpnet ombygd for 230 millioner kroner. Hotellet ble imidlertid ikke den suksessen man forventet og til slutt valgte man derfor å legge hotellet ut for salg. I dag fremstår Dr. Holms som et fremragende hotell og leilighetskompleks fortsatt omdiskutert, men utvilsomt et byggverk som er kjent langt utover fylkets grenser. Kongsberg Rådhus 2. januar 1986 brant rådhuset på Kongsberg. Rådhuset, som sto ferdig i 1866, lå i krysset mellom Peckels gate og Myntgata. Etter en omflakkende tilværelse, mellom annet i en brakkeby i Hasbergtjerndalen, kunne kommunens administrasjon endelig flytte inn i nytt rådhus i 1993. Norsk Bergverksmuseum Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg ble grunnlagt i 1938, men åpnet først sine dører for publikum i 1945. Museet er nasjonalt museum for bergverksdrift. Museet har verdens største og vakreste samling med trådsølv. Trådsølv er rent sølv funnet i såkalte drusrom (luftlommer) inne i fjellet. Tråder med sølv er vevet inn i hverandre i alle former og fasonger. Kongsberg er et av ytterst få steder hvor slikt sølv er funnet. Museet har deler av sine utstillinger i sølvverkets smeltehytte fra 1844. Norsk Bergsverksmuseum omfatter også skimuseum, Myntmuseet, Kongsberg Våpenfabrikks museum og sølvgruvene. Museet besøkes hvert av nærmere 30.000 besøkende. Totalt omfatter museet et areal på ca. 1.500 kvdratmeter. Museet er organisert som en stiftelse. Museet er i dag symbolet på Kongsbergs stolte historie som et av landets største industribyer og Østlandets store bergverksby gjennom mange århundrer. Spiralen i Drammen Anlegget er en av Buskerud største turistattraksjoner. I 2004 ble det registrert 220 000 besøkende. Opprinnelsen til ideen, som kom fra byingeniør Eivind Olsen var behov for sprengningsmasser til byens vei- og gateutbygging. Når dette så ble kombinert med et tilbud om adkomst til den fantastiske Bragernesåsen ble anlegget uhyre populært og fort kjent langt ut over landets grenser. Spiralen er en 1650 meter lang tunnel som i seks slynger bringer publikum fra 50 til 213 m.o.h. Den munner ut ved Nedre Skanse som var en del av forsvarsanlegget i Bragernesåsen anlagt et par år før landets selvstendighet i 1905. Tunnelen er 9 meter bred og med en opprinnelig porthøyde på 3.1 meter. Senere er høyden øket slik at større busser også kan ta seg fram. I dag er behovet for ytterligere høydeøkning meldt seg. Prosjektet åpnet til Drammens 150 års jubileum i 1961 etter 8 års anleggstid. Labro-anlegget Labroanlegget på Skollenborg fremstår i dag som et av landets beste eksempler på vår moderne industrihistorie. Labrofossen er foreviget av våre fremste malere på 1800 tallet og ble kjent langt utover landets grenser og er i dag også imponerende i flomperiodene. Den vakre Labro kraftstasjonen sto ferdig i 1910 og var tegnet av en av våre betydelige industriarkitekter Herman Major Backer. Det gamle Labro Træsliberi var en stor og betydningsfull industribedrift lenge før og store deler av bygningene i dette anlegget er bevart og godt vedlikeholdt og inngår i komplekset. I 1983 ble Skollenborganlegget åpnet som en moderne erstatning for Labro og Gravenfoss lenger ned i vassdraget. Det gamle Labro var da flomkraftverk i noen år fram til 1991 da taket i maskinhallen falt ned. Også inntaksarrangementet med lukehus i dammen ved riksveien er særpreget og godt bevart.Kraftstasjonsbygningen er i dag fullt gjenoppbygget og rehabilitert og huser i dag Vassdragsmuseet Labro som er landets spesialmuseum og presenterer alle vassdragets kulturminner fra Hardangervidda i nord til Larvik i sør. Quality Spa & Resort Holmsbu Kritikerne var mange og skepsisen stor da hotellet åpnet sine dører 10.juni 2003, men markedet har tatt i mot det nye anlegget ved utløpet av Drammensfjorden med åpne armer. Hotellet beskriver seg som et livsstilshotell, med lekre leiligheter, hytter og sjøboder. Hotellet har 52 rom/minisuiter og 42 villaer og sjøboder Quality Spa & Resort Holmsbu er et nytt, spennende spa- og livsstilshotell som tilbyr en ny og annerledes boform - alt i et moderne, behagelig miljø. Anlegget har en unik beliggenhet ved sjøen og den meget tette bebyggelsen er planlagt og utført på en imponerende måte. Anlegget fremstår i dag som et strandhotell kombinert med sørlandsbyens sjarmerende trange gater og smug. Anlegget omtales i dag som et mønster for tilsvarende prosjekter over hele Sørnorge og har bidratt til å styrke Hurum som turist og konferansested. Du kan avgi din stemme med SMS. Skriv BD (mellomrom) Buskerud (mellomrom) byggverkets navn. Meldingen sendes til 1985 og koster kr. 3 pr. melding. Du kan også gi din stemme ved å sende en e-post til firmapost@bygg.no Husk å skrive navn på regionen (for eksempel Buskerud) i e-posten i tillegg til byggverkets navn. Sen din mail her: firmapost@bygg.no Kåringen for Buskerud avsluttets 25. august.