DSB ser behov for bedre krisekommunikasjon

Partene som deltar i håndtering av kriser må bli bedre til å kommunisere – også uten mobiltelefon mener Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Etter Øvelse orkan, som fant sted i november 2012, slår en evalueringsrapportfra DSB fast at det er behov for bedre rapportering under kriser.

– Situasjonen kan endre seg raskt i en krise, enten det er en øvelse eller en reell hendelse. Et oppdatert og verifisert situasjonsbilde er en nødvendig forutsetning for å ta riktige beslutninger og gjennomføre relevante tiltak, sier avdelingsleder Georg Bryn i DSB.

Gjentakende problem

Bryn påpeker at det viser seg gang på gang at kvalitetssikring og deling av informasjon i en hektisk situasjon med mange aktører, er krevende. Kun et fåtall av deltakerne i øvelsen hadde gode reserveløsninger for tjenester som er basert på elektronisk kommunikasjon.

– Alle som er avhengig av elektrisitet eller telefon, må enten ha reserveløsninger eller finne alternativer. Dette må gjenspeiles i planverk og organisering slik at man er forberedt på å håndtere situasjoner med bortfall av kritisk infrastruktur, påpeker Bryn.

Venter nye kriser

Scenario for Øvelse orkan var at en orkan feide over Sør-Vestlandet. Orkanen førte til store ødeleggelser på kritisk infrastruktur som kraftforsyning, elektronisk kommunikasjon og samferdsel. Både lokale, regionale og statlige etater deltok i øvelsen.

Norge har de siste årene blitt rammet av flere kriser som har slått ut telefon- og mobilnett. Et eksempel er orkanen Dagmar som rammet Norge, Sverige og Finland i desember 2011.

Ifølge DSB er det bare et tidsspørsmål før Norge må håndtere en krise uten å bruke kritisk infrastruktur som mobiltelefoni. (©NTB)