LNS-sjef: Frykter Alpine-konkursen kun er et forvarsel

– Problemene som Alpine Bau-konkursen skaper i norske anleggsprosjekter, er et resultat av byggherrerens og regjeringens hardkjør mot anleggsbransjen, mener LNS-sjef Frode Nilsen.

I siste utgave av internmagasinet LNS-Nytt går Nilsen nok en gang kraftig ut mot norske myndigheters iver etter å hente inn utenlandske entreprenører i store anleggsprosjekter.

Han frykter at det offentliges prisjag og problemene som har dukket opp i kjølvannet av Alpine Bau-konkursen, bare er starten av det som kan komme.

– Jeg spådde i fjor høst at vi kom til å se at de første utenlandske entreprenørene kom til å pakke sammen i løpet av 2013. Dessverre fikk jeg rett. Konsekvensen er store ekstrakostnader for norske skattebetalere som igjen kan gå utover andre store samferdselsprosjekter, skriver Frode Nilsen i LNS-Nytt.

Ikke imponert over regjeringen
Tidligere i denne uka gikk samferdselsminister Marit Arnstad ut i Byggeindustrien og sa at Alpine Bau-konkursen ikke ville få konsekvenser for strategien med å hente inn utenlandske entreprenører til norske vei- og jernbaneprosjekter.

– Alpine Bau-saken endrer ikke Samferdselsdepartementets grunnsyn om at vi ønsker at både norske og utenlandske entreprenører deltar i anbudskonkurranser og bidrar til utbyggingen av samferdselsanlegg i Norge, sa Arnstad til Byggeindustrien.

– Utenlandske entreprenører vil bidra til å styrke kompetansen og skjerpe konkurransen. Transportetatene vil derfor fortsatt legge til rette for at utenlandske selskaper skal komme hit, la hun til.

Uttalelsene imponerer ikke Frode Nilsen.

– På tross av alle problemene som har oppstått fortsetter politikere og byggherrer sitt spill for å få enda flere utenlandske aktører inn i det norske markedet. Det er utrolig frustrerende å se at prisene skal presses nedover og nedover, når vi ser hva vi selv sliter med av utfordringer i enkelte prosjekter, utdyper Frode Nilsen overfor Byggeindustrien.

Tøffe år i vente
Han mener det har gått så langt at konkurrenter fra utlandet er i ferd med å ødelegge det norske markedet.

– Vi ser at anbudene ligger betydelig lavere enn de kontraktene vi har vunnet de siste årene. Jeg tror de kommende to-tre årene vil bli tøffe for norsk anleggsbransje, sier Nilsen.

LNS-sjefen sier den kapasitetsoppbyggingen som den norske anleggsbransjen har gjort i påvente av varslede nye prosjekter, har vært større enn tilgangen på nye prosjekter.

– Når du ser på Nasjonal Transportplan, så er det veldig mye som skal skje i årene fremover. Men den aller største aktiviteten er planlagt de siste tre-fire årene av perioden, og det er en dårlig måte å spre prosjektene på. Blir det for mye å gjøre på slutten, vil du også få en stor kostnadsøkning. Dessuten er risikoen stor for at den norske anleggskapasiteten vil være svekket etter noen tøffe år, sier han.

Gir ikke opp kampen
Men Nilsen har ikke tenkt å gi opp kampen mot de utenlandske konkurrentene.

– Vi er rolige, men for å være føre var er vi nå i gang med å snu hver eneste stein i selskapet for å se hvor vi kan bli mer effektive og hvor vi kan kutte kostnader. Prispresset fra utlandet, er en av hovedårsakene til at vi nå må ta grep.

– Hvilke grep kommer dere til å ta?

– Vi ser blant annet på kostnader knyttet til maskinene våre, lønnsmodellene i selskapet og hvordan vi kan effektivisere driften ytterligere. Samtidig kommer vi også til å utfordre en del av de leverandørene vi har på for eksempel sprengstoff og tilsetningsstoff til å bidra med sin kompetanse for optimalisere driften, sier Nilsen.

– Må de ansatte ned i lønn for at dere skal klare konkurransen fra utlandet?

– Ikke nødvendigvis, men vi ser på hvorvidt det er mulig å innføre ulike bonus- og insitamentsordninger. Det som er bra for bedriften skal også være bra for de ansatte, avslutter Nilsen.