Markering av anleggsstart Momarken-Sekkelsten

18. august 2005 markerer Statens vegvesen den offisielle anleggsstarten på strekningen Momarken-Sekkelsten som er en del av den nye E18.

Traseen til den nye firefelts vegen vil gi dobbel gevinst; både transportøkonomisk og med tanke på trafikkulykker. Delstrekningen Momarken-Sekkelsten er 6,5 km lang og bygges som fire felts motorveg med vegbredde på 20 meter. - Vi er glade for å kunne ta fatt på arbeidet med strekningen Momarken-Sekkelsten. I tillegg til en bedret trafikkavvikling, i form av ny trase som går utenom tettstedene, vil den nye vegen også gi gevinst som følge av den økte trafikksikkerheten som en firefelts veg gir, sier prosjektleder Thorer Lie. Delstrekningen har en kostnadsramme på ca. 485 millioner kroner og er planlagt åpnet høsten 2007. Monaryggen Monaryggen er en av de mest kjente brerandavsetningene på Østlandet og et landemerke i området. - Det er flere grustak i Monaryggen, men deler av åsryggen er fremdeles intakt. Slik ønsker vi at det skal forbli også etter at vi er ferdige med den nye vegen, sier Lie. Ny E18 vil gå langs nordsiden av ryggen fra Momarken og bryte toppen av ryggen i grustaket ved Brennemoen. Vegetasjonsbehandling Prosjektet har som mål at vegetasjonen skal komme raskt opp igjen langs den nye vegen. - Vi prøver å ta vare på den skogsjorda som allerede ligger i vegtrasèen. I anleggsfasen blir det øverste laget av skogsbunnen skjøvet til side og lagt i hauger langs veglinja. Skogsjorda blir så dratt utover igjen når vegen er ferdig bygget, forklarer Thorer Lie. På denne måten får miljøet langs vegen en rask og god vegetasjonsetablering med planter og trær som hører hjemme i den lokale faunaen. Det er allerede startet opp noen forberedende arbeider på delstrekningen. Det er bla. annet startet opp med masseforflytting, hogst og bygging av anleggsveier.