Anleggsarbeidet i gang på ny fv. 715 på Fosen

Anleggsarbeidet på den 13,6 kilometer lange strekningen mellom Keiserås og Rissa grense har pågått noen uker.

Statens vegvesen og Peab inngikk kontrakt om bygging 9. april 2013, melder vegevsen.no.

- Første maskin var på plass i uke 22, og siden har det pågått en jevn opptrapping. I dag er det ca. 13 anleggsmaskiner og ca. 20 mann i arbeid på anlegget, forteller byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen.

Sprenging og stenging
Så langt i prosjektet er det foretatt to sprengninger. Salve nummer to ble filmet, og var på ca. 10 000 kubikkmeter fast fjell og ca. 6,5 tonn sprengstoff ble benyttet.

- Vi skal skyte ytterligere tre salver her. Det gjør det nødvendig å stenge fv. 715 av sikkerhetsmessige grunner, sier Rovik.

- Gjennomgangstrafikk som vanligvis benytter fv. 82 over Kråkmo, oppfordrer vi å følge anbefalt omkjøring via fv. 715 om Leira. Dette er godt skiltet både på Keiserås og i Skaudalen. Fv. 82 er åpen for trafikk, men ventetid må påregnes i arbeidstiden, som er mandag til onsdag fra kl. 07.00-19.00 og torsdag fra kl. 07.00-15.00, sier Rovik.

Få varsel om stenging og trafikkoppdateringer: Send en SMS til nummer 26112 med kodeord TM FV715.

Stort behov for stein
Steintransport fra området der sprenging nå pågår, benyttes til oppfylling på motsatt side av vegen og til fylling for Dalsaunbrua. På denne strekningen vil det være stor trafikk av lastebiler og anleggsmaskiner i og langs vegen.

Frem til ferien vil det meste av arbeidene foregå fra krysset mellom fv.715/fv. 82 på Keiserås og innover til Dalsaune, der masseutskiftning for den nye Dalsaunbrua pågår.

Om prosjektet
Prosjektet innebærer å heve standarden på dagens fv. 82/155 slik at denne traseen blir den nye hovedforbindelsen mellom Trondheim og de ytre og nordre delene av Fosen. Når prosjektet er ferdig får vegen navnet fv. 715.