Torsdag kunne Adresseavisen skrive i sin papirutgave at Reinertsen hadde ført opp dette tiltaket i sin egen risikovurdering av bruprosjektet:
«Ha folk tilgjengelig for stenging av vei».
Reinertsen har bekreftet overfor Arbeidstilsynet at de hadde arbeidstakere på stedet som hadde som oppgave å stanse trafikk dersom noe akutt oppstod, men disse rakk aldri å reagere, skriver Adresseavisen.
I Reinertsens rapport går det frem at ansatte i underentreprenør Master soulutions oppdaget en skjevhet i konstruksjonen en halvtimes tid før kollapsen, og at ekstra utstyr ble satt inn for å styrke brureisen.
Regionsjef Stig Magnar Løvås i Arbeidstilsynet forteller overfor Adresseavisen at rutinene for å stoppe trafikk ble etablert for å unngå betongsøl på biler, og at en brukollaps ble ansett som så usannsynlig at det ikke eksisterte noen rutiner for dette.
I Arbeidstilsynets rapport pålegges Reinertsen å utarbeide nye rutiner som ivaretar en faglig forsvarlig internkontroll. Fristen for gjennomføring er 1. september i år.