Ny togradio gir sikrere togdrift

Jernbaneverket er i gang med å få nytt togradiosystem. Det nye systemet gir bedre sikkerhet og nye tilbud til togselskapene og deres passasjerer.

Jernbanetilsynet krever at det skal være togradio på alle jernbanelinjer innen 1. januar 2004. I tillegg nærmer eksisterende togradio seg pensjonsalderen. Den nåværende togradioen dekker de rent togdriftsmessige behovene, men har ikke kapasitet utover telefoni mellom togleder og lokfører. Det nye systemet GSM-R skal erstatte dagens togradio, vedlikeholdsradio og blokktelefon. I tillegg vil GSM-R kunne tilby: * nødanrop * posisjonskontroll * automatisk togkontroll (ATC) på sikt * gruppesamtaler * billettjenester om bord i togene * informasjon til de reisende * internettilgang * TV/video on demand/betal-TV Jernbanetilsynet krever at det skal være togradio på alle jernbanestrekninger, men har gitt Jernbaneverket dispensasjon fra kravet fram til 1. januar 2004. For å forsere utbyggingen i forhold til Nasjonal transportplan har Jernbaneverket har inngått en intensjonsavtale med BaneTele om å bygge ut GSM-R. Å bygge ut GSM-R på hele jernbanenettet er foreløpig beregnet til å koste 1,1 milliarder kroner eks. mva. Finansieringen skal delvis skje ved at overskuddskapasitet leies ut til kommersielle mobiloperatører. Dette krever imidlertid Stortingets godkjennelse og Samferdselsdepartementet vil derfor sannsynligvis om kort tid fremme en proposisjon for Stortinget. Ferdig innen 2005 Utbyggingen av det nye togradiosystemet er planlagt å starte høsten 2002 og hele det norske jernbanenettet skal være utstyrt med GSM-R i løpet av 2005. Utbyggingen starter på de strekningene som ikke har togradio i dag. Det er Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen. Om lag 600 basestasjoner skal sikre dekning på Jernbaneverkets 4000 km lange linjenett og i de om lag 1000 tunnelene på linjenettet. Om systemet Radiosignaler går fra mobiltelefoner til basestasjoner. I basestasjonen går signalene videre over i fiberkabel til en sentral svitsj. Det er i gjennomsnitt behov for en basestasjon per 6 ? 7 kilometer jernbanelinje, de fleste basestasjonene vil bli plassert i nærheten av sporet. Basestasjonen har ei radiomast og ei bu for tekniske installasjoner. Radiomasta blir 30 - 45 meter høy og teknikkbua blir 2x3 meter. Alle basestasjonene blir like. Felles språk GSM-R er et kommunikasjonsystem som skal fungere i hele Europa. 32 europeiske land har forpliktet seg til bygge ut GSM-R. Tyskland og Sverige er kommet lengst i utbyggingen. Sverige er kommet omtrent halvveis i utbygging. Enkelte prøvestrekninger er i drift i Italia, Frankrike, Ungarn og Sveits.