Politikere sliter med å forplikte seg

Oslo og Akershus er i gang med å lage regional plan for areal og transport. Politikerne liker bedre å markere egne synspunkter enn å signalisere at de vil forplikte seg.

Dette var blant signalene de fremmøtte på et frokostseminar i NHO-bygget fikk. Arrangører var NHO Oslo og Akershus, Norsk Eiendom og Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA). Spørsmålsstillingen var hvordan politikerne vil møte vekstutfordringene i Oslo-regionen. Og de som skulle svare var Sverre Myrli og Marianne Martinsen fra Arbeiderpartiet i henholdsvis Akershus og Oslo, fylkesordfører Nils Aage Jegstad fra Høyre, Hans Andreas Limi som er leder for Fremskrittspartiet i Akershus og Siri Engesæth fra Venstre.

Kjell Kvarekvål, direktør for markedskommunikasjon hos JM Norge, kom med følgende kommentar til bygg.no etter møtet.

– Det er en økende bevissthet hos politikerne om at det er nødvendig med mer samordning mellom de offentlige administrasjonsnivåene, stat, fylkeskommune og kommune. Men samtidig hørte jeg mer tilslutning til det kommunale selvstyret enn jeg hadde foreventet å høre, sier han til bygg.no.

– Men vi opplever at det nå foregår en prosess mot mer samordning av prosjektene i Norsk transportplan og Oslopakke 3 opp mot arealplanlegging. Dette er helt nødvendig. Vi er eksempelvis boligaktør på Ensjø hvor bilbyen transformeres til boliger. Her har det foregått en samordnet utbygging i kombinasjon med at kollektivtrafikken er rustet opp. Slikt gjør områder raskere attraktivt, fremholder Kvarekvål.

Ellen Grepperud, leder for plansekretariatet, trakk opp utfordringene. Oslo-regionen står foran en formidabel befolkningsvekst hvor 400.000 nye innbyggere skal få plass i Oslo og Akershus frem til 2030 i følge prognosene. Dette krever utbygging av nye boliger, nye næringsarealer og ikke minst ny transportstruktur for vei og bane.

Ett av svarene på utfordringen er utarbeidelsen av en regionalplan for areal og transport som skal være konkurransedyktig og bærekraftig, arealeffektiv samt ha et offentlig transportsystem som skal gi minst mulig behov for biltransport.

Det er utviklet tre modeller og herfra skal det så plukkes ut de beste funnene. Blant annet bør det være 8-10.000 innbyggere i et knutepunkt, og Akershus bør tilrettelegge for mer leilighetsbygging. Planen er å lansere et høringsforsalg våren 2014 og at et endelig vedtak kan fattes i løpet av samme år.

Prosjektleder Grepperud var opptatt av at regionalplanene skulle resultere i et planutkast eller en strategisk plan. Den skal være tydelig men likevel ha innarbeidet handlingsrom. Føringene skal være tydelige for å kunne skape forutsigbarhet.

– Plane må forplikte stat, fylke og kommune, og det må etableres avtaler med aktørene. Vi har ikke lykkes før vi ser resultater, kommenterte Grepperud.