Ferjefri E39 kan gi færre uføretrygdede

Ferjefri E39 vil gi større bo- og arbeidsmarkedsregioner på Vestlandet. Arbeidstakere i regionene vil få et større utvalg av jobber å velge i. Dette kan være med på å redusere antallet uføretrygdede, viser en rapport fra Agderforskning.

Med Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim om case har Helge Røed, Arild Vangstad, Knut Hidle og Thore Karlsen fra Agderforskning analysert hypotesen om at utbygging av infrastruktur kan påvirke andelen uføretrygdede i de forskjellige bo- og arbeidsmarkedsregionene langs kysten.

Forskerne har tatt utgangspunkt i to kartlagte sammenhenger: Gir større bo- og arbeidsmarkeder og kan gi færre uføre.

Gir større markeder
Sterkt forbedret infrastruktur vil gi større bo- og arbeidsmarkeder ved at flere arbeidstakere får et større utvalg jobber innenfor akseptabel pendletid. Slik er det flere steder.

Møreaksen over Romsdalsfjorden vil eksempelvis binde sammen Molde, Ålesund og kommunene rundt til et større arbeidsmarked. Det samme gjelder Rogfast (Stavanger- og Haugesundsregionen) og en utbedret E39 i Kristiansands- og Mandalsregionen.

Gir færre uføre
Forskerne har funnet en statistisk sammenheng som sier at sterke arbeidsmarkeder har en relativt lav andel av uføretrygdede, mens svake arbeidsmarkeder har en relativt høy andel uføretrygdede.

For eksempel er det vist at Stavanger-regionen har et jobbtilbud på 86,6 prosent og en uføreandel på 6,4 prosent, mens Mandal som har et jobbtilbud på magre 65 prosent har en uføreandel på 15,6 prosent.

Hvor sterk denne sammenhengen mellom jobbtilbud og andel uføretrygdede er, og hvilke andre faktorer som spiller inn, har forskerne ikke gått inn på i denne omgang. Agderforskning peker imidlertid på at uføretrygding kan ses på som følge av dårlig arbeidstilbud innenfor overkommelig avstand fra hjemmet.

Stor gevinst
Den samfunnsøkonomiske gevinsten av å få ned andelen uføretrygdede er stor. For eksempel viser rapporten at en nedgang i antall uføre i Stavanger- og Haugesundsregionene på ett prosentpoeng kan gi en årlig gevinst på 263 millioner kroner.

- Dersom hypotesen om betydningen av bedre infrastruktur holder stikk, snakker vi her om interessante nye koblinger. Dette vil kunne bidra til å belyse samfunnsøkonomiske effekter av å investere i infrastruktur ytterligere, sier seniorrådgiver Sindre Blindheim – som arbeider med Ferjefri E39 i Statens vegvesen.

Hele rapporten fra Agderforskning kan leses her

Mer om Ferjefri E39