- Trenerer vedtak om nedbemanning

- Jernbaneverket driver et politisk spill når de vil utsette nedbemanningen, sier næringspolitisk rådgiver Audun Blegen i Byggenæringens landsforening til NRK.

Blegen sier bransjen i dag har både kompetanse og kapasitet til å drive vedlikehold på jernbanen, men at de ikke får oppdrag. Killi kan stoppe togtrafikken Jernbanedirektøren kan stanse togtrafikken dersom sikkerheten settes i fare som følge av nedbemanning. Hvis det oppstår fare for sikkerheten, har jeg mandat til å stanse togtrafikken, sier jernbanedirektør Steinar Killi til NTB. Killi møtte tirsdag samferdselsminister Torild Skogsholm (V) for å redegjøre for status for den konkurranseutsettingsprosess som Stortinget har pålagt Jernbaneverket å sette i gang med sluttføring innen 31. desember 2009. På grunn av utilsiktet frafall av kompetanse innen jernbanemiljøet, ba Killi om at nedbemanningen i egen organisasjon blir utsatt ut 2006. Nedbemanningen for 2005 er allerede stanset. Dessuten ba han om at tempoet i konkurranseutsettingen blir dempet slik at prosessen kan forlenges ut over 31. desember 2009. Vi har ikke snakket om dette i detalj, men det kan dreie seg om utsettelse et par-tre år, sier Killi til NTB. Ikke relaterte jobber Stortinget har bestemt at Jernbaneverket skal slankes med vel 1.000 ansatte innen 2010 i forbindelse med konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av banestrekningene. 236 ansatte meldte seg for frivillig avgang. Da oppsto den utilsiktede situasjon at hele 80 prosent av dem som da fikk sluttpakke fra Jernbaneverket, ikke deretter lot seg ansette i jernbanerelaterte stillinger. De fant seg andre yrker og slik Jernbaneverket ser det svekket det faglige jernbanemiljøet i Norge. Bare 28-30 personer fikk nei på søknaden om å forlate Jernbaneverket frivillig. Killi har derfor måttet gå til samferdselsministeren og peke på at nedbemanningen har gått for fort at Jernbaneverket har kontroll over sikkerheten, men at man ligger på grensen hvis ikke tempoet på nedbemanningen blir tatt ned. Snøryddings- og feilrettingsberedskapen kan komme i fare. Fornuftig fremdrift Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) sier til NTB at hun ikke kan forskuttere hvilken holdning departementet har til Jernbaneverkets forslag, men legger vekt på at Stortinget har bedt om at konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av banestrekningene skjer med en fornuftig fremdrift. Vi har diskutert tempoplanen, og det er argumenter for både å holde den nåværende tempoplanen og å dempe den. Jernbaneverket sier at det føler å ha kontroll på prosessen, og det er ganske viktig for meg. At tempoet er riktig, er avgjørende. Stortinget har gjort et vedtak som sier at sikkerheten går foran alt, og at det skal være en fornuftig progresjon i konkurranseutsettingen. Om det blir sluttdato 31.desember 2009 eller en annen dato et annet år, får vi komme tilbake til. Det viktigste er at det er en prosess som er forutsigbar, sier samferdselsminister Torild Skogsholm til NTB.