Jernbanebrua i Trondheim rehabiliteres

Jernbanebrua i Søndre gate som går over kanalen mot sentralstasjonen skal rehabiliteres. Arbeidet starter denne uka og vil pågå fram til desember.

- Arbeidet medfører en del endringer for trafikken, sier byggeleder Svein Harald Aasan i Statens vegvesen. Kun ett fortau blir åpent for gående og syklende i anleggsperioden. Jernbanebrua blir åpen kun for rutegående busser mens arbeidene på bruoverflata pågår. Dette arbeidet igangsettes fra 8. juli og vil pågå ut august, avhengig av værforholdene, melder vegvesen.no.

Noe arbeid må utføres med bruklaffen åpen. Dette vil bli gjennomført om natta når det ikke er rutegående trafikk. Det blir også begrensninger for båttrafikken, og hovedseilingsløpet under brua blir stengt fra 8. juli i en periode på ca. en måned. Mindre båter kan passere i sideløp.

Rehabiliteringen omfatter:
* Oppgradering av maskineri og elektroutstyr for åpning av brua
* Utskifting av asfalt og membran i kjørebanene
* Overflatebehandling av stålkonstruksjonene i bruklaffen
* Oppretting og oppussing av rekkverk, portaler og bommer
* Utbedring av betongskader, i vegbane og fortau samt i maskinhus og alle fundamenter.

Etter mer enn 60 års drift, med kun mindre oppgraderinger er det nå sterkt behov for omfattende rehabilitering. Det er entreprenør Consolvo AS som utfører arbeidet for Statens vegvesen. Rehabiliteringen koster 11 millioner kroner. I dag er dette ei riksvegbru, men etter rehabilitering overleveres den til fylkeskommunen og blir framtidig fylkesveg.

Jernbanebrua ble åpnet i 1950
Jernbanebrua er ei bru over Østre Kanalhavn i Trondheim som ble åpnet i 1950. Den er ikke for togtrafikk som navnet skulle tilsi, men for vegtrafikk. Opprinnelig het den Meråkerbrua. Det er ei klaffebru med maskinhus som åpnes for båttrafikk etter behov. Seilingshøyden er på 4,6 meter og seilingsbredden på 13,5 meter.