Mål: 100 færre drepte i 2012

Hvert eneste år blir rundt 40.000 personer skadet i trafikken i Norge. Om lag 300 mennesker blir drept. Nå går Statens vegvesen, politiet og Trygg Trafikk sammen om å redusere tallene. De har utarbeidet en felles trafikksikkerhetsplan.

Planen omfatter tiltak rettet mot både veinettet, kjøretøy og trafikanter. Innsats og virkemidler er valgt med utgangspunkt i Nasjonal transportplan og strategiplanen «Trafikksikkerhet på vei 2002-2011», skriver Stavanger Aftenblad. Nullvisjonen om «ingen drepte eller livsvarig skadede i trafikken» er lagt til grunn i arbeidet med planen. Ni konkrete mål: I planen er disse tilstandsmålene definert for 2011: Minst 85 prosent av førerne skal overholde fartsgrensene. Ikke mer enn 2 prosent av alle kontrollerte førere skal få beslaglagt førerkortet på grunn av kjøring i ruspåvirket tilstand. Minst 97 prosent av alle førere og passasjerer skal være sikret med bilbelte eller barnesikrings- utstyr. Minst 90 prosent av barn og 70 prosent av unge og voksne skal bruke sykkel- hjelm. Minst 90 prosent av syklistene skal bruke lys i mørket. Alle barn og minst 50 prosent av unge og voksne skal bruke refleks. Minst 95 prosent av førere av tunge kjøretøy skal ha gyldig kompetansebevis. Minst 95 prosent av tunge kjøretøy skal ha godkjent bremsevirkning og godkjent sikring av last. Sikkerhetsnivået skal heves på 1700 kilometer av det mest ulykkesutsatte veinettet. Dersom disse tilstandsmålene nås, vil mer enn 100 liv spares i trafikken årlig, og 300 færre vil bli hardt skadd. Tiltak rettet mot kjøretøy: Politiet og Statens vegvesen skal fordele kjøre- og hviletidskontroller likt mellom seg. Fra 2002 til 2005 blir antall tungtransportkontroller og kjøre- og hviletidskontroller økt med 50 prosent. Politiet miljøpatrulje vil fokusere på kontroll av farlig gods. Tiltak rettet mot trafikanter: Tiltak som bedrer atferd i forhold til fart, bruk av rusmidler og bilbelte er satsingsområder: Bedre opplæringsmateriale og trafikkopplæring i barnehager og skoler. Ny struktur for føreropplæring i alle klasser innen 2005. Førerkortkandidater skal ha øvelseskjørt i gjennomsnitt 110 timer privat før de går opp til førerprøven i klasse B. Øke innsatsen i forhold til bruk av bilbelte med 150 prosent. Minst to millioner førere vil bli kontrollert hvert år. Automatisk trafikkontroll vil bli videreutviklet, og plan for videre utbygging skal ut- arbeides. Informasjonstiltak overfor ulike trafikantgruppen skal prioriteres. Tiltak på veinettet Når nye stamveier skal bygges, skal den nye stamveinormalen, som er utarbeidet med nullvisjonen som premiss, brukes. Alle planer for veiprosjekter som settes i gang i perioden 2002-2011, skal revideres med tanke på trafikksikkerheten. Nesten 680 kilometer av de mest ulykkesutsatte riksveiene skal gjennomgås med hensyn til trafikksikkerhet, og strakstiltak skal settes i verk i perioden 2002-2005. Vegvesenet vil satse mer på drift og vedlikehold som salting, feiing, utbedring av veiskuldrer og merking med profilerte linjer. Fartsgrensene i boliggater og sentrumsgater der det ikke er tilstrekkelig sikrede krysningsmuligheter for fotgjengere og syklister bør reduseres til 30 kilometer i timen.