Ælvespeilet

Ælvespeilet

Sted: Porsgrunn

Prosjekttype: Kulturhus

Bruttoareal: 3.500 kvm

Byggherre: Porsgrunn kommune

Hovedentreprenør: HRL AS

Kontraktssum: 70 millioner kroner

Prosjekteringsledelse: AL Høyer Skien

Byggeledelse: HR Prosjekt

Arkitekt: Dyrvik Arkitekter

Interiørarkitekt: Rambøll

LARK: Grindaker Landskapsarkitekter

Rådgivere: Prosjekteringsgruppeledelse: AL Høyer Skien - Erosjon, stømning: SINTEF - RIB: Siv. Ing. Tore Mathisen - RIG: Multiconsult - RIBR: Egil Berge - RIA: ÅF Brekke og Strand - RIV: Erichsen og Horgen - Rådgiver scene: Kappa - RIE: Norconsult

Underentreprenører/leverandører: Rør: Telerør - Ventilasjon: GK Norge - Elektro: Skagerak Elektro - Heis: Kone - Sceneteknikk: Lydrommet - UE Sceneteknikk: Elpag - Grunnarbeider: Eckholdt - Spunt og peling: Seierstad Pelemaskiner - Kalkpeling: Keller - Prefab betongarbeider: Nor Element - Stålkonstruksjoner: Elektrosveis - Stål- og metallarbeider: Herfoss Mekaniske - Takelementer: Lett-Tak Systemer - Tekking: Takmontøren Porsgrunn - Betongsliping: Naturstein Montering - Glass og aluminium: Umbra Produkter - Ståldører: Ulefos Brug - Systemhimling: Heimdal Entreprenør - Lås og beslag: Brann- og Sikringsservice - Saksescene: Tito - Akustiske gardiner: lydrommet - Solavskjerming: Umbra Produkter - Blikkenslager: STX Grenland Industri (VARD Grenland Industri) - Byggtapetserer og maler: Bach Johansen Håndverk - Riving: PeWe Entreprenør - Utomhusarbeider: Anleggsgartner Nordengen - Stikning og måling: Geoingeniørene - Branntetting: Bygg og Brannsikring Østlandet

Utformingen av Porsgrunns nye kultursete går litt på tvers av sedvane og tradisjon. Det er ikke ett stort og voluminøst bygg; snarere en klynge av sju ulike bygg og med funksjoner som utfyller hverandre.

– Vi tok hensyn til at Porsgrunn består av småhusbebyggelse, med mange små smett mellom byggene. Samtidig ble vi inspirert av hvordan kulturlivet i byen setter opp sine forestillinger. De trenger ikke nødvendigvis en scene, men kan opptre på torg, i bakgater og i bakgårder. Vi så for oss at Ælvespeilet kunne være som en liten kulturby, og inneha de samme urbane kvalitetene mellom de ulike delene i bygget, forklarer Halvor Bergan i Dyrvik Arkitekter.

Ælvespeilet utfyller vestsiden av Storgata, mellom Reynoldsparken (som oppgraderes) i nord og den verneverdige Tollboden fra 1891 i sør. Mot vest ligger det 3.500 kvm store bygget ut mot kaikanten langs elva. Storgata blir forresten i disse dager gjort om til en miljøgate med belegningsstein, ny belysning og beplantning, og skal stå ferdig til den offisielle åpningen av Ælvespeilet 24.august.

Med en prosjektkostnad på 220 millioner kroner eks. avgifter utgjør dette en betydelig investering for byens 35.000 innbyggere. Så har det da også gjennom årene vært mange diskusjoner om et nytt kulturhus. Ett av forslagene var at Folkets Hus skulle bygges om.

– Av ulike årsaker gikk ikke det forslaget gjennom. Men det ble samtidig vedtatt at det skulle bygges nytt her på Østre Brygge. Etter at funksjonsprogrammet og arealprogrammet forelå, utlyste vi en arkitektkonkurranse som Dyrvik Arkitekter enstemmig vant i 2006. Tomta var kommunal, men et eksisterende bygg måtte rives, sier Torbjørn Aage Øverland, prosjektansvarlig i Porsgrunn kommune.

Leire og kvikkleire
Grunnforholdene langs Porsgrunnselva er ikke uproblematiske. Elva er erosjonssikret, og i området finnes både leire og kvikkleire. Det ble prosjektert med tett spunt og er fundament til fjell med en snittdybde på 60-70 meter. Den store orkestergrava – den kan romme opp til 55-60 musikere – er en vanntett konstruksjon, og siden den ligger dypest var det her nødvendig med kalkpeling.

HRL har hatt hovedentreprisen, som har en kontraktssum på 70 millioner kroner. Bjørnar Haukstad, innleid prosjektleder fra Haukstad AS, nevner både høyden på opptil 12 meter i salene, men også akustikk, som utfordringer.

Mangfoldig bruk
– Det er mange brukere som holder på med sitt i bygget samtidig, derfor må det som er prosjektert i forhold til lyd og brann, i varetas. Det er totalt sju individuelle bygg som hver ligger fristilt i forhold til hverandre, forklarer Haukstad. Nettopp på grunn av lydkravene er begge konsertsalene bygget i plasstøpt betong. Nå ligger betongkonstruksjonene godt atskilt, noe som gir konseptet en klar akustisk fordel. Til sammen er det brukt ca. 4.000 kubikkmeter betong.

Et kulturhus må nødvendigvis inneholde funksjoner, som innenfor rimelighetens grense, kan tilfredsstille de fleste brukere og formål. Foruten Storsalen, med 400 sitteplasser i et skyvbart amfi, finnes også en Klubbscene / Lillesal med plass for inntil 250 publikummere og et flyttbart amfi. Kunsthallen på 200 kvm ligger rett til venstre for inngangen en av inngangene fra Storgata. Dessuten en prøvesal på 65 kvm for danseoppvisninger, og et magasin og lager i forbindelse med varelevering i nord.

Innsyn og utsyn
Mellom alle disse elementene i Ælvespeilet ligger to tverrforbindelser og et innvendig, langsgående motstykke til Storgata i øst, kalt Lillegata. Forbindelsene gjør det mulig å se gjennom foajeen eller gjennom mellomrommene.

– Det at det nå er et småskala kulturhus med siktlinjer og utsyn, gjør at funksjonen markedsføres og er inkluderende, sier Hilde Førstøl Futtrup fra Dyrvik Arkitekter.

Ved å formgi overflater og materialer har Dyrvik Arkitekter sterkt bidratt når det gjelder utformingen inne i kulturhuset. Porsgrunns industrihistorie skal kunne leses i designet. Eksponert betong, tunge synlige konstruksjoner og udekket ventilasjonskanaler gir et røft og upolert inntrykk. På to av fasadene er det brukt tegl, denne og andre materialer er flere steder videreført og trukket inn i bygget. Interiørarkitekter har vært Rambøll.

Porsgrunn kommune valgte å bygge Ælvespeilet som en hovedentreprise.

– Ved å ha prosjekteringen med egne planleggere, mente vi at vi ville ha større muligheter for å nå det prosjektet vi søkte. Sentralt var problematikken rundt lydsmitte som vi måtte løse. Dessuten mener vi at antallet entreprenører er større ved en hovedentreprise enn ved en totalentreprise, forklarer Øverland.

Priskrig
– Kontrakten var viktig for HRL, og det var en knallhard priskrig for å hale den i land. Ælvespeilet vil prege bybildet og det er viktig å ha den på referanselista, fastslår Haukstad.

– Samarbeidet mellom aktørene og byggherre har også vært svært godt. Vi har selvfølgelig hatt utfordringer underveis, men disse har alltid blitt løst i en tett dialog, uten at det har vært for steile fronter. Honnør til byggeledelsen som har vært prosjektets oljekanne som skal få det til gli, avslutter han.

– Fokuset vårt har vært å dra lasset sammen. Ikke minst ved å skape en sikker og trygg arbeidsplass for alle gjennom et aktivt HMS-regime. Det har vært opp til 90 mennesker her på det meste. En ren og ryddig byggeplass bidrar til å minske risikobildet vesentlig. På de 100.000 arbeidstimene som er nedlagt i prosjektet, har det kun vært to skader. En av dem med fravær, sier Per Kristian Hegg fra HR Prosjekt.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter