Christinedal

Christinedal

Sted: Østensjøveien 81, Oslo

Prosjekttype: 112 boliger

Kontraktssum:
Ca. 180 millioner kroner

Bruttoareal: 13.335 kvadratmeter

Byggherre: Schage Eiendom

Totalentreprenør: I
ngeniør Gunnar M. Backe

Arkitekt: Arkitektskap

Landskapsarkitekt: Hindhamar

Rådgivere: RiB: Haug og Blom-Bakke - RIBr: Roar Jørgensen - RIGeo: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Rørlegger: GK Rør Oslo - Ventilasjon: Randem & Hubert - Elektro: Gulbrandsen & Olimb - Graving/peling: Smefa - Betong: Norbetong - Armering: Celsa - Plattendekker: Färdigbetong Norge - Råbygg: Con-Form - Stål: Åkrene Mek. Verksted - Brannisolering: Firesafe - Mur/flis: Mjøndalen Mur & Puss - Tømrer: Noveta - Yttervegg: LaCasa - Listverk: Norgestre - Parkett/gulvliser: ParkettPartner - Vinduer: Norgesvinduet Bjørlo - Innerdører: Dooria - Ståldører: Lande Mek Verksted - Taktekking: Icopal Tak - Blikkenslager: Arth. Norderhaugs Eftf. - Balkongrekkverk: Sagstuen - Trapperekkverk: Nytrapp - Maler: Malermester Buer - Byggtapetsering: Oslo Tapet og Gulvbelegg - Kjøkken, garderobe: Studio Sigdal Skøyen - Anleggsgartner Sigurd Johannessen - Vannfall/bekk: Fonteneteknikk

De 112 boligene i Christinedal boligsameie er nærmeste nabo til den bevaringsverdige praktvillaen Christinedal som i sin tid var herskapsboligen til fabrikkeier, kunsthistoriker og Norge første riksantikvar Harry Fett.

De tre boligblokkene, Bekkhuset, Damhuset og Hagehuset er utformet slik at de uttrykker tilhørighet til praktvillaen og den grønne kollen med parken, hagen og dammen. En liten antikvarisk gul «stue» er restaurert, og blir et felleshus for sameiet.

– Det nye utomhusanlegget knyttes til det bevaringsverdige hageanlegget til Christinedal-villaen. Mellom den nye bebyggelsen fra dammen til adkomsten vest ved trappen føres en bekk/vannrenne som illuderer den opprinnelige bekken. Dette som et trivselselement og for å ivareta overflatevann på en naturlig måte. Private hager, leke- og møtesteder er etablert i det grønne fellesrommet mellom ny bebyggelse og Harry Fetts villa, med den «Den gule stuen» som et sosialt midtpunkt. Byggherren Schage Eiendom legger vekt på oppholdskvalitet for voksne og barn og tilknytningen til hageanlegget. Tilbakeførte trapper, rekkverk og bruer ved dammen og eksisterende vegetasjon tilfører uteområdet glimt av tidligere tiders storhet, forteller arkitekt Anders Gustafsson i Arkitektskap.

Fabrikkområde
På tomten lå tidligere landets eldste takpappfabrikk som ble etablert av Eduard Fett far til Harry Fett Fabrikken ble nedlagt i 1973.

– Den forårsaket mye tjære og forurensing i grunnen, og det ble nødvendig å rense grundig opp før vi kunne starte med våre arbeider, forteller prosjektleder Rudolf Fredriksen i AS Ingeniør Gunnar M. Backe. Entreprenøren utfører totalentreprisen for Schage Eiendom som han betegner som den ideelle byggherre.

– Vi har hatt et utrolig godt samarbeid. Planleggingen startet for to år siden og gikk parallelt med rensing av massene og grunnarbeidene. Arkitektskap ble engasjert videre fra forprosjektet til totalentreprisen og i samråd med dem kontraherte vi rådgiverne, sier han.

Forserte
Grunnarbeidene som blant omfattet omlegging av en stor overvannskulvert ble ikke ferdig i henhold til plan.

– Det førte til at vi måtte forsere betongarbeidene med fire måneder for å holde opprinnelig fremdriftsplan. Det ble en intens jobbeperiode fra jul til påske 2012 for å få ferdig alle betongarbeidene i grunnen. Siden vi startet med råbygget har fremdriften gått på skinner. Backe plasstøpte hele dekket over kjelleren med egne betongarbeidere. Råbygget er oppført i Con-Form-system med mye plasstøpt betong i modulene, forteller han.

Kommunal saksforhandling
– På grunn av forsinkelsen i forkant og andre forhold har det vært mange uforutsette saker vi måtte rydde opp i sammen med flere etater i Oslo, Byantikvaren, Plan- og bygningsetaten, Bymiljøetaten (samferdsel, friluft), Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Vann- og avløpsetaten, Hafslund, Viken, og NVE, påpeker Gustafsson.

– Jeg har til tider følt meg mer som byråkrat og jurist enn arkitekt, smiler han og tilføyer at han har sluttet å kalle det for kommunal saksbehandling, men gått over til kommunal saksforhandling som et mye mer passende ord.

– Det har vært utrolig mange involverte som skal uttale seg. Men selve beslutningene har gått raskt, supplerer Fredriksen.

Det at vi ble forsinket med igangsettelsen av byggearbeidene medførte at vi kom betydelig lenger i prosjekteringen, sier Gustafsson.

– Den har ikke vært ad hoc, men planlagt. Tegningene er kommet i tide, innskyter Fredriksen.

Ifølge Gustafsson har bygningene et moderne formspråk der samspillet mellom bruk av lys tegl og naturlig tre gir lyse og lette bygninger. Balkonger og terrasser har glass som hovedmateriale og har farger og mønster som gjør det funksjonelt skjermende. Innslag av klare farger på dekkeforkanter og inngangsdører er forfriskende og identitetsskapende. Fasadene er en blanding av lys Wienerberger Bratsberg tegl og royalimpregnert panel. Antall fasadematerialer er begrenset, noe som roer ned bygningsvolumene, og sammen med sort innslag på balkongrekkverk og vindusrammer strammes uttrykket opp.

Nupen kunstverk
Fredriksen synes byggherren har vært raus med utformingen av utomhusområdet som får ferdiggress vannfall og granittrapper.

– De leverer godt over det som forventes i et stort boligprosjekt sier han, og legger til at den kjente kunstneren Kjell Nupen leverer to kunstverk i bronse på oppdrag fra Schage Eiendom.

Prisen på leilighetene synes han heller ikke er avskrekkende, og mener beboerne gjør en god investering og får mye igjen for pengene.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter