Mener Halvorsen tar for lett på studentfrafall

Norske studenter hopper oftere enn andre av studieløpet før de har oppnådd bachelor- eller mastergrad. Norsk studentorganisasjon mener regjeringen tar for lett på frafallet.

– Når Kristin Halvorsen sier at dette ikke er så verst sammenlignet med resten av OECD-landene, så holder ikke det mål, sier påtroppende NSO-leder Ola Magnussen Rydje.

– Vi må sammenligne oss med land som har likt utdanningssystem som oss. Frafallet er for eksempel betydelig lavere i Danmark, sier han.

Av alle norske studenter som innleder høyere utdanning, fullfører bare 59 prosent med bachelor- eller mastergrad, viser en rapport fra Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Gjennomsnittet i OECD er 68 prosent, mens andelen er 80 prosent i Danmark og 76 prosent i Finland.

Ulike faktorer
De store forskjellene i frafall blant studenter kan ha flere forklaringer, mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

– Terskelen for å studere er lavere i Norge enn i flere andre land, vi har et godt arbeidsmarked som gir jobbmuligheter til dem som hopper av studiene underveis, og vi har en god studiefinansiering, sier hun.

SV-statsråden mener regjeringen har satt i gang tiltak for å øke andelen studenter som fullfører høyere utdanning. Blant annet blir høyskoler og universiteter belønnet for å øke antall avlagte studiepoeng og studentene får sin påskjønnelse ved at deler av studielånet gjøres om til stipend etter antallet studiepoeng som avlegges.

– Vi ser en positiv tendens. Flere studenter gjennomfører studiene de selv har planlagt. I tillegg har antall studiepoeng hver student avlegger økt de siste årene, sier Halvorsen.

Fagbrev
Selv er kunnskapsministeren oppløftet av resultatet i OECD-rapporten når det gjelder arbeidsledigheten for dem med fag- eller svennebrev på 1,8 prosent.

– Det er svært lavt sammenlignet med andre utdanningsgrupper. Rapporten viser også at det kan gi stor økonomisk gevinst å velge yrkesfag, sier Halvorsen.

Den økonomiske gevinsten ved å ta fag- og yrkesopplæring på videregående nivå ligger 40 prosent over gjennomsnittet for OECD-landene. For kvinner er avkastningen lavere, noe som ifølge Kunnskapsdepartementet har å gjøre med tradisjonelle kjønnsforskjeller i valg av yrkesfag samt kvinners lavere deltakelse i arbeidslivet.