Arnstad strammer inn for utenlandske transportører

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) lover strengere kontroll med utenlandske transportører som tar oppdrag internt i Norge.

For å drive såkalt kabotasje, det vil si frakte last mellom to steder i Norge, skal en utenlandsk godstransportør først ha fraktet last over den norske grensen.

– Denne ordningen kan misbrukes. Biler kan kjøre over grensen fra Sverige uten last for å sikre etterfølgende kabotasjeoppdrag, påpeker Arnstad.

Hun sier det nå presiseres hva et internasjonalt oppdrag er for å sikre at utenlandske godstransportører ikke krysser grensen uten reell last.

– Det er en reell innstramming, sier samferdselsministeren til NTB.

Lederen Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund sier han er glad for tiltaket, men avviser at det innebærer en reell innstramming av dagens regelverk.

– Regelverket endres ikke, men presiseringen varsler bedre kontroll med at regelverket overholdes. Det er vi glade for. Vi har lenge etterlyst bedre kontroll, sier Hansen til NTB.

Dagens regelverk tillater at en utenlandsk godstransportør utfører inntil tre turer internt i Norge i løpet av sju dager etter lossing av en internasjonal last, ifølge Samferdselsdepartementet.

Arnstad sier til NTB at hun ønsker at Norge skal følge samme linje som Finland.

Finland opererer med en snevrere definisjon av en kabotasjetur. Ifølge den fiske definisjonen tillater et kabotasjeoppdrag kun én lasting og én lossing, bortsett fra i tilfeller der stedet for lasting og lossing er det samme for alle oppdragene.

Finland er i dialog med EU-kommisjonen om praksisen landet følger, ifølge Arnstad. Hun sier Norge vil drøfte med EU-kommisjonen om en snevrere definisjon av kabotasjebegrepet er forenlig med EØS-retten.

– Vi skal skrive brev til EU-kommisjonen for å støtte opp om den finske holdningen. Avhengig av EU-kommisjonens tilbakemelding, vil det bli tatt stilling til om reglene skal endres. Vi er kjent med at en slik forespørsel også vil bli sendt fra den danske ministeren til EU-kommisjonen, sier Arnstad.

– Et eventuelt gjennomslag for den finske løsningen, vil innebærer en reell innstramming, sier leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund. Han sier forbundet støtter statsrådens initiativ og er spent på utfallet av dialogen.

EU-kommisjonen har ønsket ytterligere liberalisering i reglene for godstransportkabotasje, men utsatte i vår arbeidet etter press fra flere medlemsland.

Flere av de utenlandske bilene har vært heller dårlig skodd og har dermed bidratt til å gjøre norske vinterveier mindre framkommelige.

Arnstad varsler nå krav om vinterdekk og mønsterdybde på 5 mm for tunge kjøretøy. – Det betyr at utenlandske biler kan kontrolleres i lavlandet, ved ferjeleier og grenseoverganger, før de risikerer å kjøre seg fast på fjellovergangene, sir hun til NTB.

Statsråden sier at Samferdselsdepartementet også arbeider med en forskrift som vil regulere ordningen med obligatorisk bompengebrikke nærmere fra neste år. Ordningen vil gjelde både norsk og utenlandsk transportnæring.

Ordningen vil bidra å gjøre konkurransevilkårene mer like mellom norske og utenlandske tranportører, mener både statsråden og Norsk Transportarbeiderforbund.

Forbundets leder Roger Hansen sier han også er glad for de krav statsråden varsler når det gjelder vinterdekk for tunge kjøretøyer