Rørleggerne skrur på sjarmen

– Bli rørlegger! formaner rørleggerne. Norske rørleggerbedrifters landsforening (NRL) kjører nå en stor kampanje for å rekruttere til faget.

 

– Rekruttering er et viktig tema både for NRL, og blant de mange bedriftene i rørbransjen. Norge trenger 500 nye, dyktige rørleggere hvert år – og med dagens utdanningsstruktur er det dessverre mange som faller fra i løpet av utdanningsløpet. Derfor har NRL gått sammen med Bademiljø, Comfort, Rørkjøp, Varme & Bad og VVS Eksperten om nettstedet Blirørlegger.no, skriver NRL i en pressemelding mandag.

– Vi ønsker å gi ungdom et realistisk innblikk i hva det vil si å jobbe i denne bransjen, sier kommunikasjonssjef Tirill Ilebekk Hansen i NRL. - Slik håper vi flere unge vil bli motivert til å søke seg til og bli i faget.

Å velge yrkesvei er et stort og viktig valg for alle som skal søke videregående skole. Familie, venner og skole er alle med på å påvirke hvilken retning elevene skal velge. Der man tidligere var prisgitt informasjon gitt gjennom brosjyremateriell og samtaler, er i dag internett, og spesielt Google, en viktig kilde for informasjon for de aller fleste 15-åringer. NRL håper at den nye nettsider Blirørlegger.no kan bidra til å gi undrende ungdom den nødvendige informasjonen om rørleggerfaget.

– Vi ønsker å i større grad synliggjøre rørleggerfagets mange muligheter og innhold, sier Ilebekk Hansen.

– En 15-åring lurer sannsynligvis mer på hva som forventes av ham på skolen, hvordan hverdagen blir seende ut og hvem han kan kontakte for personlig veiledning, enn på fagets rolle i samfunnet og potensiell livslønn.

Det nye nettstedet Blirørlegger.no vektlegger derfor de praktiske aspektene ved utdanningen og arbeidshverdagen. Ved hjelp av video, tekst og illustrasjoner får ungdommene anledning til å lære mer om hva yrket og utdanningen har å by på. Det er utført og publisert en rekke intervjuer med eksisterende elever og lærlinger som forteller om sine egne erfaringer i faget. I tillegg kommer arbeidsgiverne til orde, med tanker omkring forventninger og hvem yrket passer for.
Informasjon om opplæringskontorer og de ulike yrkesveiene er selvsagt også viet mye plass.

– Vi har ønsket å treffe ungdommen der de i er. Det vil si at vi fortsatt vil annonsere på papir, lage gode brosjyrer og samarbeide med ulike yrkes-messer, men også at vi i større grad skal være synlige på de mange ulike web-plattformene. Vi skal levere seriøs og troverdig informasjon, pakket inn i et formspråk som gjør at det engasjerer hos målgruppen, forteller Ilebekk Hansen

For å nå målet om 500 nyutdannede rørleggere per år, må nær 700 rekrutteres. Dette skyldes den høye frafallsprosenten.

– Ved å tilgjengeliggjøre mer konkret og interaktiv informasjon håper vi å øke antall motiverte søkere og på sikt redusere frafallsproblematikken.
Ungdom som vet mer om yrket og utdanningen de søker seg til, vil sannsynligvis ta et mer bevisst og engasjert valg, skriver NRL i pressemeldingen.

Nytt bransjesamarbeid

Stabil rekruttering er et arbeidsområde som er høyt prioritert hos alle de store VVS- aktørene i dag, og hvor en felles satsning kan føre til et felles løft. NRL inviterte derfor de store VVS-kjedene Varme & Bad, Comfort, Bademiljø, VVS Eksperten og Rørkjøp inn i dette nye prosjektet.

– For oss i kjedene er det viktig å gå sammen om rekruttering for å opplyse både skoler, myndigheter, kommuner og ikke minst skoleungdommen selv om det enorme behovet vi har i Norge etter denne mangelfulle fagkompetansen. Vi ser rørleggerlinjer blir lagt ned ute i distriktene fordi vi ikke har informert godt nok hva dette yrket faktisk inneholder, sier adm. dir i Comfort, Inger Nerdrum.

– Det er viktig for oss å få frem rørleggeryrket som det varierende og spennende yrket det faktisk er. Det er få yrker som spenner så vidt som rørleggeryrket. Rørleggeren tilpasser, monterer, installerer og reparerer alt fra sanitær- til varmeanlegg (VVS). Arbeidsoppgavene spenner fra små justeringer til installering av avanserte røranlegg med automatisk styring, luft-, brannslukkings- og kjøleanlegg, påpeker Nerdrum.

– Rekruttering til bransjen er en felles oppgave og et felles ansvar for hele bransjen. Varme & Bad er tuftet på samarbeid og vi setter derfor stor pris på samarbeidet med NRL og de øvrige kjedene for å få flere til å velge rørleggeryrket, sier Rita Jønsberg, kommunikasjonsansvarlig i Varme & Bad.

Også Rørkjøp er fornøyd med samarbeidet, skrives det i pressemeldingen fra NRL.

– Dagens rørleggere må både ha et godt hode og gode praktiske ferdigheter, i lys av de varierte arbeidsoppgavene som følger dette spennende faget. Flere unge må få øynene opp for rørleggerfaget og dette tiltaket vil bidra i positiv retning, sier administrerende direktør Frank Olsen.

Administrerende direktør i Bademiljø, John-Arne Eiken slutter seg også til samarbeidsprosjektet.

– Bademiljø-kjeden, med 116 rørleggerbedrifter over hele landet, har i likhet med resten av bransjen behov for flere dyktige rørleggere. Det er viktig at vi bidrar til at flere unge vurderer rørleggerfaget som en spennende yrkesvei. Faget er i utvikling, med ny teknologi og nye spennende IT-løsninger. Vi håper at dette samarbeidet kan bidra til at flere tiltrekkes en bransje med store behov for ny rekruttering og som legger stor vekt på å skape trygge og spennende arbeidsplasser.

Det er også produsert en film i dette prosjektet, som vil kunne benyttes i rekrutteringssammenheng av NRL, kjeder, Opplæringskontorer og øvrige utdanningsrelaterte kanaler.