Sikrer tunnel med paraply

Marti IAV DA benytter en såkalt stålrørparaplymetode for å sikre et løsmasseparti i forbindelse med tunneldrivingen ved Snekkestadentreprisen. (SE BILDEKARUSELL FRA PROSJEKTET).

Prosjektet omfatter blant annet 2,1 kilometer jernbanetunnel for den nye dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke i Vestfold. Driftsleder tunnel David Fossati forteller at de ligger foran skjema med drivingen i nordlig retning, mens i sørlig retning ble en god fremdrift stoppet av et løsmasseparti

- Det viste seg at vi måtte forsere et område på 50-60 meter hvor det er lite eller ingen fjell i 10-12 meter over tunnelen, opplyser han.

Marti IAV foreslo å drive løsmassepartiet med en såkalt stålrørparaplymetode, som er en vanlig sikringsmetode i land som Sveits, Østerrike og Tyskland. Jernbaneverket gikk for løsningen, som har fått mye oppmerksomhet i det norske tunnelmiljøet. Blant annet arrangerer NFF egen fagtur til prosjektet i slutten av juni.

David Fossati forteller at metoden går ut på at de på stuff borer inn 15 meter lange stålrør, med en diameter på 14 centimeter. Stålrørene blir boret inn så tett som mulig fra fjell til fjell slik at de til slutt danner en ”paraply” som sikrer løsmassene. Det blir også injisert mellom stålrørene slik at ”paraplyen” blir så tett som mulig.

Når dette er gjort sprenges det ut cirka en meter tunnel. Deretter settes det inn en stålbue som støtter opp paraplyen. Det blir lagt på netting og minst 30 centmeter sprutbetong over stålbuen og stålrørparaplyen. Det sprenges ut cirka sju meter tunnel før man igjen setter inn en ny stålrørparaply.

– Det betyr at det blir en dobbel stålrørparaply i en overlapping på 7-8 meter, forklarer Fossati.

Han tilføyer at stuff blir sikret med netting og sprutbetong mens de holder på med montering av stålbuene.

Under forseringen av løsmassepartiet sprenger Marti IAV kun ut den øverste delen av tunneltverrsnittet. Dette for at det skal bli mindre høyde opp til der de jobber med stålrørparaplyløsningen.

– Det er en tid- og ressurskrevende metode, men den fungerer godt. Vi lå opprinnelig bra an med tunneldrivingen, men løsmassepartiet har dessverre forsinket oss 4-6 måneder, opplyser prosjektleder Gisli T. Gudjonsson i Marti IAV.

Det kommer en reportasje om Marti IAV i Byggeindustrien nr. 10, som har utgivelse 27. Juni.