Ny bru over Straumen i Skodje

Ny bru over Straumen, på riksvei 661 i Skodje kommune i Møre og Romsdal, kan stå ferdig innen utgangen av 2004. Hele prosjektet, som også omfatter anna veiutbedring i området, er begrenet å koste rundt 225 millioner kroner.

Cirka halvparten av kostnadene skal finansieres ved overføringer over statsbudsjettet, mes resten skal dekkes ved hjelp av bompenger. Etter planen skal bygge- og anleggsarbeidet ta til tidlig i 2003, går det fram av et forslag fra regjeringen. - Med ny bru over Straumen i Skodje vil folk og næringsliv i området få et bedre transporttilbud. Dette vil igjen gi bedre vilkår for utvikling av en felles bosted- og arbeidsmarkedsregion. I tillegg vil veiprosjektet føre til tryggere trafikk og mindre miljøulemper fra veitrafikken, siier samferdselsminister Torild Skogsholm. Den nye brua over Straumen kommer i stedet for den nåværende Skodjebrua som i lang tid har vært i så dårlig stand at det er innført restriksjoner for trafikken over brua. Tungtrafikken, inkludert rutebussene, må derfor kjøre gjennom Skodje sentrum. For lastebil- og busstrafikken mellom Ålesund og områdene nord for den nåværende Skodjebrua fører dette til at kjørelengden blir økt med cirka en mil. I tillegg til å påføre trafikantene ekstra kjøring, fører dette også til at Skodje sentrum får mer gjennomgangstrafikk. I forslaget, som blei lagt fram i statsråd fredag, blir det vist til at vigprosjektet er delt inn i disse fire byggetrinnene: * Byggetrinn 1 omfatter den om lag 290 meter lange brua over Straumen, Straumsbrua, med tilførselsveier til eksisterende vei og 800 meter ny vei på nordsida av brua. Den nye brua skal etter planen være ferdig i 2004. * Byggetrinn 2 gjelder utbedring av en strekning på om lag 1,5 kilometer mellom Straumsbrua og krysset mellom E39 (Kyststamveien) og E 136 på Digernesskiftet, inkludert nytt veikryss og bygging av 400 meter tunnel med tilførselsveger. * Byggetrinn 3 omfatter utbedring av de eksisterende bruene, som er av stor historisk verdi. Bruene skal settes i stand på en slik måte at de kan benyttes til gang- og sykkeltrafikk. * Byggetrinn 4 omfatter utbedring av miljøet i Skodje sentrum, blant annet trafikkreduserende tiltak for å unngå ulemper fra trafikken. Det er lagt til grunn at innkrevingen av bompenger skal ta til når brua er ferdig, etter planen i 2004. I forslaget fra regjeringen blir det vist til at det fra lokale styresmakter ligger et vedtak der en slutter seg til planene for utbygging og finansiering av veiprosjektet, inkludert opplegg for innkreving av bompenger. Slike vedtak er kommet fra Møre og Romsdal fylkeskommune og fra de fire kommunene Skodje, Haram, Ålesund og Sandøy.