Verdens tyngste museumsgjenstand?

218 tonn, 7 meter høy og 13 meter lang; kolossen fra Titania kommer til fjellsprengningsmuseet! Om dette ikke blir verdens tyngste museumsgjenstand, så blir det kanskje Norges tyngste?

Norsk fjellsprengningsmuseum, som er en del av vegmuseet på Hunderfossen, er kjent for å vise fram store og tunge maskiner brukt til tunnel- og sprengningsarbeid. Men de fleste av maskinene der vil likevel bli småtasser sammenlignet med hva som kommer dit nå.

I løpet av høsten vil en av Norges største og tyngste museumsgjenstander bli flyttet til samlingen ved museet. En 13 meter lang, 7 meter høy og over 6 meter bred gravemaskin fra ilmenittgruveanlegget til Titania A/S i Rogaland vil da legge ut på veien mot Lillehammer. Dvs. vi skal være glade for at den 218 tonn tunge graveren ikke kjører selv, for med en «toppfart» på 2,3 km/t ville det nok blitt kø i milevis, særlig med tanke på at den fyller en hel veibredde, forklarer verksmester ved museet, Ola Per Lotten.

Han kan videre fortelle at maskinen vil bli demontert i minst 11 enheter, lastet på spesialtransport og kjørt til fjellsprengningsmuseet for montering. Til løftejobbene trengs det to kraftige mobilkraner og demontering/montering vil ta mange dager. Han forteller også at maskinen er av typen forgraver med graveskuffen vendt framover og at graveskuffen står i stil til resten med en vekt alene på 20 tonn. Kapasiteten i skuffen er 12 kubikkmeter stein i slengen.

Maskinen har vært i tjeneste ved Titania siden den var ny i 1988 og har fungert i over 60.000 arbeidstimer, men har nå blitt byttet ut med en nyere maskin. På museet vil den bli plassert ved siden av «Varangertrucken» for å synliggjøre en lastesituasjon i et tenkt dagbrudd.

Pon Equipment AS har påtatt seg jobben med demontasje / montasje.

AS Maskintransport, Hokksund vil gjennomføre selve transporten som vil bestå av 10 trailerlass. Tyngste enkeltkolli er nærmere 30 tonn.

Stort spleiselag

Flyttingen av denne maskinen er et stort løft for stiftelsen bak museet. Man takker Titania spesielt og alle andre aktører som har bidratt så langt. Men det trengs flere sponsorer, sier styreformann Jan Rohde til Byggeindustrien.

Store deler av møtet som stiftelsen nylig hadde, ble viet denne saken. Det gjelder praktisk gjennomføring, kostnader og finansiering. Nedrigging, transport og montering er en meget stor utfordring. Fra stiftelsens side er det Jarle Gausen som styrer denne prosessen. Han har meget lang erfaring som maskinsjef ved flere store anlegg, for Selmer i sin tid, og senere Skanska. Han er vant til å transportere store anleggsmaskiner. Tidspunktet er fastlagt til 2. september. Det vil bli tunge løft med kran både ved demontering og montering, og selve transporten vil foregå i karavane/vogntog av store trailere. Lasteren vil bli stilt opp ved siden av Varangertrucken som matcher i størrelse.

Her er vi avhengige av goodwill og økonomisk bistand fra bedrifter og institusjoner. Vi har lagt opp til både presse og TV-dekning, da dette vil være meget spesielt, og som sagt Norges største museumsgjenstand. Det vil her gis anledning til profilering av bidragsytere til transporten, sier Rohde som nok en gang retter en stor takk til Titania Gruber.

Vi foreslår at interesserte sponsorer tar kontakt med styreformann Jan Rohde på mailadresse:

jan.rohde@sweco.no

 

Her er de harde fakta:

Motor: 2 stk. Cummins 6 sylindret dieselrekkemotorer på 19 l og 575 hk. hver.

H 7 m, L 13 m og B 6,4 m.

Totalvekt: 218.000 kg

Arbeidshøyde: 13 m, arbeidsdybde 2,5 m

Hydraulikksystem: Kapasitet 3000 liter med et oljetrykk på 300 bar

Dieseltank: 3500 l

Graveskuffekapasitet: 12 m3, vekt graveskuffe: 20000kg

Vekt motvektslodd: 25000kg

 

I Byggeindustrien nr. 10 - 2013 har vi en større reportasje fra Fjellsprengningsmuseet. Vi følger opp saken om gravemaskinen fra Titania.