Høyre overdriver betydningen av kunnskap

Regjeringskameratene i Høyre har for ensidig fokus på matte og lange skoledager. Høyre overdriver betydningen av kunnskap, mener KrFs skolepolitiske talsmann Arne Lyngstad.

Oppdragelse må være fundamentet i opplæringen, sier Arne Lyngstad, KrFs fraksjonsleder i Stortingets utdanningskomité til Adresseavisen. Han er klinkende klar på at fokuset må dreies over på oppdragerrollen og lærernes kompetanse. Man vil bruke milliarder på å utvide timetallet i stedet for å gjøre lærerne kompetente og engasjerte. Det finnes ikke belegg i skoleforskningen for at lengre skoledager gir et kunnskapsløft, sier Lyngstad. Han er heller ikke begeistret for SVs skolepolitikk. SV snakker ikke om kunnskap i det hele tatt. De ønsker en foreldrereform som skal gi foreldrene trygghet for at ungene har oppgaver og tilsyn når de selv er borte fra barna sine, sier han. Det viktigste for skolen er å gi ungene en oppdragelse. Verdiene og de forbilder lærerne gir er det viktigste i oppdragelsen på skolen, sier Lyngstad.