Forbereder ny konkurranse etter Alpine-kollaps

Prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6 Dovrebanen utelukker ikke at Alpine Bau i en eller annen form fortsetter på sin parsell, men forteller at de også er i gang med å utarbeide et nytt konkurransegrunnlag.

- Vi vet ikke ennå hva som kommer til å skje, og det er ikke avklart hvordan bobestyreren vil drive firmaet videre. Det er en mulighet for at Alpine Bau driver prosjektet videre og gjennomfører prosjektet, og vi håper på en avklaring så fort som mulig, sier Stensbye til Byggeindustrien.

- I mellomtiden gjør vi forberedende tiltak dersom Alpine ikke kan drive videre. Vi forbereder oss på å ta kontakt med norsk entreprenørbransje, legger han til.

- Hva betyr det?

- Det vil si at vi utarbeider et nytt konkurransegrunnlag. Vi må ha en anbudskonkurranse, og da blir det antageligvis forhandlinger. Dette er en stor kontrakt som må videreføres, derfor har vi delvis gjort og holder på med forberedelser til dette, svarer Stensbye.

Han uttrykker allikevel mest bekymring for usikkerheten østerrikske og norske arbeidere på prosjektet nå opplever. Prosjektlederen forteller at halvparten av Alpines arbeidsstokk på prosjektet er nordmenn, i form av underleverandører og underentreprenører.

– De frykter nok for pengene sine nå, og tiden vil vise om det er penger igjen i boet, sier Stensbye.

Han forteller også at det er for tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil få for ferdigstillelsen av den nye jernbanen og veien langs Mjøsa.

- Vi har vært kjent med at Alpine har hatt økonomiske problemer det siste halve året. Dagens melding kom likevel overraskende, fordi vi hadde håp om at redningspakken Alpine forhandlet fram med kreditorene og det spanske eierselskapet i mars, skulle bære firmaet gjennom vanskelighetene, sier Stensbye.

Kontrakten med Alpine Bau, som ble inngått i mai 2012, har en verdi på 1,3 milliarder kroner eks. mva. Den omfatter bl.a. bygging av 6,3 km med firefelts motorveg og 5,2 km med dobbeltspor på strekningen mellom Langset og Brøhaug.

Entreprisen inngår i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, hvor Jernbaneverket og Statens vegvesen samarbeider om bygging av dobbeltspor (17 km) og firefelts motorvei (22 km) i felles trasé langs Mjøsa. E6 er planlagt ferdig mot slutten av 2014, dobbeltsporet ett år senere.

Rundt 70 maskiner og anleggsarbeidere fra norske firmaet var i arbeid for Alpine da gikk til skifteretten.

Alpines kontrakt omfatter bl.a. følgende arbeider på strekningen mellom Langset og Brøhaug:
- Ca 6,3 kilometer firefelts E6 med midtdeler. I hver kjørebane vil det være en tunnel på 630 meter ved Korslund.
- Ca. 5,2 kilometer dobbeltsporet jernbane. For jernbanen inngår en 580 meter lang tunnel på Molykkja og søndre portaler av Ulvintunnelen for Dovrebanen. Denne portalsonen er på ca. 110 meter.
- En overgangsbru over E6.
- To kulverter under E6 og en kulvert under Dovrebanen, samt en 30 meter lang trebru over Dovrebanen.
- Ca. 8,5 kilometer med lokalveg.
- Ca. 8,2 kilometer gang- og sykkelveg.