Tryggere og bedre riksvei gjennom Setesdal

Regjeringen går inn for å fremskynde arbeidet med å bygge ut riksvei 9 til tofeltsvei på heile strekningen gjennom Setesdal i Aust-Agder. Veiprosjektet, som også omfatter en del miljø- og trafikksikkerhetstiltak i området, har en kostnadsramme på i alt 206 millionar kroner.

Prosjektet skal finansieres ved hjelp av overføringer over statsbudsjettet, innkreving av bompenger og ved lokale tilskudd. - Utbyggingen vil være med på å redusere antall trafikkulykker og vil ellers føre til at trafikken kommer lettare frem. Det er lange avstander i Setesdal, og et godt og trygt veinett er viktig for folk og næringsliv i området, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Utbedringa til to felt skal skje på flere delstrekninger mellom Skomedal i Bygland og Hovden i Bykle. I dag står det igjen totalt 58 kilometer som ikke er tofeltsvei. Utbedringen av veien vil, med få unntak, følge eksisterende vei og omfatte utbedring av kurver og breddeutviding til 7,5 meter. I tillegg blir det satt av inntil 22 millionar kroner til miljø- og trafikksikkerhetstiltak i områdene Moisund, Evje nord, Byglandsfjord og Harstadberget. I dette beløpet inngår også tilbakebetaling av fire millionar kroner til Valle kommune for forskottering av gang- og sykkelvei på strekningen Rysstad Sør Rysstad, som ble bygd i 2000. Det er lagt til grunn en kostnadsramme på 206 millionar kroner for hele prosjektet. Av dette skal nær 69 prosent finansieres ved hjelp av bompenger, 14 prosent skal dekkes ved statlige midler og 17 prosent blir finansiert ved lokale tilskudd. I forslaget fra regjeringen blir det vist til at Aust-Agder fylkeskommune har gitt sin tilslutning til planer og opplegg for utbygging og finansiering av veiprosjektet. Kommunene i området er også positive til å bruke bompengeinnkreving for å finansiere og fremskynde arbeidet med å utbedre riksvei 9 gjennom Setesdal, går det frem av forslaget frå regjeringen.