Klart for Strait Crossings

Mandag 16. til torsdag 19. juni samles det fremste av verdens fremste brueksperter i Bergen.

Det sjette internasjonale symposiet om Strait Crossings går av stabelen på Radisson Blu Royal Hotel, Bryggen i Bergen. Symposiet tar for seg de faglige sider av å krysse streder og fjorder.

Erfaringer fra store strede- og fjordkryssinger rundt om i verden blir rapportert når 240 eksperter fra 27 land samles for å presentere og diskutere 101 bidrag innen symposiets hovedtemaer: Bruer, Tunneler, Ferjer og Regional utvikling.

Fra Norge vil det blant annet bli satt fokus på effektive ferjeoperasjoner, regionale effekter av store samferdselsprosjekter, hvordan løsninger fra olje- og gassvirksomheten i Nordsjøen kan nyttes i nye bruløsninger, men også hvordan norsk tunnelteknologi kan utnyttes offshore. Dessuten vil både utfordringer og mulige løsninger for å etablere en ferjefri E39 bli presentert og diskutert. Teknisk mulige løsninger for kryssing av den dype Sognefjorden blir også presentert.

Fjorder og sund utgjør ofte barrierer for både veg- og togtransport, og dermed for utvikling av samfunnet. Hindringene kan overkommes med etablering av bruer og tunneler eller ved bruk av ferjer. For ferjesamband er det ofte ønsker om utskifting med faste vegforbindelser. Hovedvegen på Vestlandet E39 mellom Kristiansand og Trondheim er et eksempel som i dag betjenes av syv fjordkryssinger med ferjer. Teknisk anses det nå som mulig å krysse alle disse fjordene med tunneler eller bruer som stadig strekkes lengre. Symposiet prøver denne gangen å fokusere mer enn tidligere på hvilke effekter slike forbindelser har hatt og kan få både sosialt og samfunnsøkonomisk. Men også på ferjesiden skjer det interessante ting, som for eksempel utvikling av den første ferjen i verden med elektrisk framdrift.

Tidligere symposier er holdt i Stavanger i 1986, Trondheim i 1990, Ålesund i 1994, Bergen i 2001 og Trondheim i 2009. Årets symposium arrangeres av Statens vegvesen i samarbeid med Tekna.