Statlige selskap kan gi samferdselsløft

Opposisjonen på Stortinget er blitt enige om en rekke forslag om endringer i samferdselspolitikken i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP). Forslaget om å omdanne Statens vegvesen og Jernbaneverket til statlige selskap er grep som vi har sans for.

Vi er også enig i at man skal bruke mer av Oljefondet til infrastruktur-investeringer. Dette var det faktisk enighet om da handlingsregelen i sin tid ble innført, men dette er aldri blitt fulgt opp. Det listes også opp en rekke andre tiltak som vi absolutt har sans for.

Det er ellers på høy tid at vi får en ny kraft inn i Samferdselsdepartementet. Mange hadde forhåpninger til Marit Arnstad som statsråd, men hun har ikke slått til slik mange trodd. Hun fremstår i dag som en av de svakeste samferdselsministre vi har hatt – og det sier ikke lite.

Heldigvis har det skjedd mye positivt på samferdselssektoren de siste årene, men dessverre har det skjedd så alt for lite. Det at vi har en statsråd som til de grader har lagt seg ut med næringen er ikke bra. Nå må det bli et skifte – både av personer og av politikk.

Det å investere i infrastruktur er kanskje den beste investeringen vi kan gjøre når vi tenker på de fremtidige generasjoner. Vi har arvet et veinett og et jernbanenett som for lengst er gått ut på dato. Dessverre har vi et Finansdepartement som ser på alle investeringer på samferdselssektoren som en utgift. Det er på tide at vi får ansvarlige politikere i posisjon som forteller byråkratene hvor skapet skal stå.

Vi åpner ikke for bonanza og uansvarlig pengebruk. Vi bruker allerede mye penger, men bruker vi pengene rett?

Får vi statlige selskap så vil vi få en helt annen forutsigbarhet. Nå detaljstyrer stortingspolitikerne samferdselsbevilgningene på en slik måte at det nærmest blir umulig for de ansvarlige i vegvesenet og Jernbaneverket å følge opp. Dette må det bli en forandring på.

Les mer om forslagene her:

http://www.bygg.no/2013/06/108589.0