Århundrets Byggverk i Hordaland og Sogn & Fjordane

Nå presenterer vi kandidatene til Århundrets Byggverk i Sogn og Fjordane. Så nå er det bare å finne din favoritt og stemme i vei.

Glem heller ikke å stemme på nominerte byggverk i Vestfold, hvor konkurransen pågår frem til 17. august. Vest En bredt anlagt jury bestående av Regionvegsjef Ole Chr. Torpp, Statens vegvesen Region Vest Leder av NPA Hordaland og Sogn & Fjordane arkitekt Henrik J Halvorsen Regiondirektør Carl Inge Veland, Veidekke Entreprenør Byråd Lisbeth Iversen, Bergen Kommune Tidl. daglig leder Oddmund Kleiven, Kleiven Sogn har nominert følgende 10 kandidater til Århundrets Byggverk i Hordaland og Sogn & Fjordane: Tyssedal Kraftstasjon Byggingen av Tysso I begynte i 1906 og var starten på en av de første store industrireisingene i Norge. Da hele anlegget stod ferdig i 1918 var kraftverket det største høytrykksanlegget i Europa, og det produserte kraft til verdens største karbidfabrikk. Arkitektene bak var Astrup og Nordan. Kraftverket var i drift helt til slutten av 1980-tallet. I år 2000 ble kraftverket fredet og det har deretter blitt restaurert for 45 millioner over en 5-årsperiode. Kraftverket er brakt tilbake i fordums prakt med sine buede vinduer og søylegang. Flåmsbana Flåmsbana, som går igjennom den trange og vakre Flåmsdalen, regnes som et mesterverk av norsk ingeniørkunst. Da Bergensbanen ble tatt i bruk i 1909 manglet det bare en sidebane ned til Sognefjorden. For å sikre transportveien til fjorden ble arbeidet med Flåmsbana påbegynt i 1923. Det skulle ta 20 år før Flåmsbana stod ferdig. Strekningen er på 20 km og har 20 tunneler nedover de bratte fjellsidene. De bratte fjellsidene var en stor utfordring, løsningen ble til slutt å bygge vendetunneller for å utligne den store høydeforskjellen i det stupbratte fjellet. Rasfaren i Flåmsdalen bød på problemer, for å unngå de farligste raspartiene krysser bana elven og dalbunnen tre ganger i løpet av turen. Sundtbygget Sundt varemagasin blir regnet som ett av hovedverkene innen funksjonalismen i Norge. Bygningen er tegnet av bergensarkitekten Per Grieg og stod ferdig i 1938. 50 år senere ble eksteriøret fredet. Ettertiden har satt pris på Sundtbygget ; denne bygningen førte til at Grieg ble tildelt Houens pris for god arkitektur i 1961. Karakteristisk for fasaden er vekselvirkningen mellom de hvitpussede veggfeltene og vindusbåndene. Den blå stein Bergen Kommune ble tildelt Statens Byggeskikkspris i 2002 for Byrom i Bergen. Arbeidet med å utvikle Bergens sentrale byrom hadde da pågått de siste 25 årene. Juryen fant bruken av naturstein som bærende element særdeles vakkert og tiltalende. Kunstneren Asbjørn Andersens blå stein er plassert midt på det som i dag heter Olav den Vs plass ( tidligere midtre del av Ole Bulls plass). Plassen er utsmykket med granittsteiner fra Sima i Eidfjord. Plassen og den blå steinen fungerer som et treffpunkt for mennesker som skal møte hverandre i sentrum. Plassen ble ferdig i 1993. Norsk Bremuseum Norsk Bremuseum i Fjærland er et aktivitetsmuseum åpnet i 1991. Bygget er signert arkitekt Sverre Fehn. Fra 1997 ble Norsk Bremuseum autorisert som nasjonalparksenter for Jostedalsbreen. Formålet til Norsk Bremuseum er å samle, skape og spre kunnskap om snø, is og breer. Måbødalen Gjennom den trange Måbødalen i Hardanger ble det i perioden 1910 til 1916 bygget et mesterverk i vegbygging og ingeniørkunst. Vegen er ca 4 km lang og er bygget i 5 hårnålssvinger ( 180 graders svinger )og med 3 tunneler og 3 broer. Vegen har en variasjon i kjørebredde på mellom 2,5 meter til 4 meter. Prosjekteringen ble gjort av ingeniøren Anton Wilhelm Jenssen. Jenssen ble senere ble hedret med Sam Eides pris for stor ingeniørkunst i 1934 for spesielt innsatsen med gamle riksveg 7 gjennom Måbødalen. Det aktuelle vegstykket fikk avløsning som riksveg i 1986, men den gamle vegen er helt intakt og blir fremdeles vedlikeholdt av Statens Vegvesen. Gamlevegen inngår som del av Måbødalens kulturlandskapsmuseum. Riksantikvaren har nå satt i gang en fredningsprosess for det unike vegpartiet. Kalmarhuset Kalmarhuset ble tegnet av Leif Grung og bygd for forsikringsselskapet Æolus i 1936. Bygningen ligger på en vanskelig skrånende tomt, noe arkitekten har løst med en rekke dristige grep. Sammen med Sundt varemagasin som ble bygget et par år senere er Kalmarhuset det mest iøynefallende funksjonalistiske byggverket i Bergen. Bygningen har et stort sammensatt volum, men finner likevel sin naturlige plass i bybildet. Et tårn skaper et visuelt skille mellom de to dominerende bygningskroppene; en boligdel og en kontorfløy. De lange mørke altanbåndene danner en virkningsfull kontrast til den vertikale virkningen av tårnet som avslutter boligdelen. Grieg-gården Grieg-gården er et moderne bygg som har funnet sin naturlige plass i bygningsmiljøet rundt Vågen i Bergen. Bygget er et godt eksempel på at det er mulig å tilpasse seg eksisterende bebyggelse uten å ty til nostalgi eller overfladisk stilkopiering. Den store glassfasaden mot Vågen er et positivt innslag i husrekken. Fasaden gis forskjellig uttrykk med ulik belysning (dag/natt). Ved kveld blir byggets maritime virksomhet og beliggenhet trukket inn som en ressurs i interiøret. Bygget fikk Bergen Kommunes arkitekturpris i 1995. Nybygget ble ferdigstilt i 1990 og er signert arkitektskontoret Grieg ved Andreas Grieg. 1000 meteren i Årdal Et imponerende veganlegg fra Veesletta til Sletterust og Tyin. Arbeidet med vegen ble startet i 1910 og ble først ferdig i 1934, da med hele 42 hårnålssvinger. Drivkraften bak vegen var kraftutviklingen i Årdal. Det ble bygd kraftstasjon på Heirsnosi med rørgate ned til Øvre Årdal som skulle forsyne industrien med kraft. Samtidig var vegen en viktig ferdselsåre som gjorde det mulig for årdølene å reise østover. Lærdalstunnelen Lærdalstunnelen er en viktig del av utbyggingen av en ferjefri og sikkert forbindelse mellom Oslo og Bergen. Tunnelen er særlig viktig for vintertrafikken. Tunnelen går igjennom et fjellmassiv mellom to daler. Det er lagt stor vekt på lyssetting og tunnelutforming. Det er laget tre store fjellhaller i tunnelen der også vogntog kan snu uten å måtte rygge.Fjellhallene har fått en spesiell lyssetting ved at det gis et blåaktig lys i det hvitmalte tunneltaket som gir en følelse av at dagslys kommer inn gjennom en åpning av tunnelen. Tunnelen ble åpnet 27.november 2000 av H.M.K. Harald. Det er lagt vekt på at de nominerte bygningene og anleggene er markante og tidstypiske for forskjellige perioder av århundret, og har en god arkitektonisk og designmessig utforming. Enkelte anlegg representer god ingeniørkunst og har bidratt til at befolkningen på vår del av Vestlandet har fått bedre levevilkår. Stemme Du kan avgi din stemme med SMS. Skriv BD (mellomrom) VEST ( mellomrom) byggverkets navn. Meldingen sendes til 1985 og koster kr 3 pr melding. Du kan også gi din stemme ved å sende en e-post til firmapost@bygg.no Husk å skrive navn på regionen ( VEST) i e-posten i tillegg til byggverkets navn. Konkurransen avsluttes fredag 19. august kl. 12:00. Mer om konkurrsanen finner du på: http://www.bygg.no/byggi100aar/_byggverk.asp