Norges Varemesse kjøper Oslo Spektrum

Norges Varemesse kjøper Oslo Spektrum for 240 millioner. Kjøpet innebærer et viktig strategisk veivalg for Norges Varemesse.

Norges Varemesse posisjonerer seg med dette i det europeiske markedet som en ledende arrangør av messer, kongresser, konserter og shows, sier administrerende direktør Stig Nitter Foss. Markedes krav til messekonseptet er betydelig endret, og halleiere må i større grad tilby arrangører en arena for kombinasjoner mellom messe, konferanse, bankett og events. Vi kjøper Oslo Spektrum fordi vi ønsker å satse på et nytt forretningsområde. Nå vil vi kunne tilby våre kunder hallareale for konserter og show. Nærheten til Oslo betyr dessuten store muligheter for mindre arrangementer som kongresser, events og jubileumsarrangementer av alle typer og størrelser, sier Nitter Foss. Norges Varemesse ønsker aktivt å bidra til å trekke flere Shows til Norge og Oslo og styrke mangfoldet og bredden av arrangementer i Oslo. Som eier av både Oslo Spektrum og Norges Varemesse får vi større anledning til å gi publikum et bedre og mer variert tilbud. Vi vil blant annet samarbeide med Forum og Bella Centeret i København for å få flere arrangementer til Oslo, sier Nitter Foss. Oslo Spektrum er Norges ledende konsert- og eventarena med plass til over 8700 mennesker. Hele bygget er på vel 32.000 kvm. Oslo Spektrum vil fortsette sin drift på samme måte som i dag. Endelig avtale med dages eiere er avhengig av en due diligence som gjennomføres i august, og avtalen skal være på plass innen 15. september. Overtagelsestidspunktet er 31.12.2005.