Innbyggerne er litt mer fornøyde med samferdselssektoren

- Befolkningen har et litt bedre inntrykk av samferdselssektoren nå enn for tre år siden. Likevel viser Innbyggerundersøkelsen 2013 at det fortsatt er rom for forbedringer innen sektoren. Regjeringen har trappet opp bevilgningene til samferdsel, og det legges opp til en enda sterkere satsing de neste ti årene. Dette vil forhåpentlig gi oss mer fornøyde brukere, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Innbyggerundersøkelsen 2013 viser at befolkningen mener at standarden på riks- og europaveger er litt bedre enn i 2010, men fortsatt "nøytral eller dårlig". Kollektivtransporttilbudet anses å være delvis godt, og får samme skår som i 2010. Folk mener at kvaliteten på tjenestene til Statens vegvesen og NSB AS er "delvis god", og for sistnevnte er skåren bedre enn i 2010.

På kommunenivå mener befolkningen at postleveringen er av "svært god" kvalitet, akkurat som i 2010. Innbyggerne her synes at parkeringsmulighetene i sentrum, kollektivtransporttilbudet, tilrettelegging for fotgjengere og vegvedlikehold vinterstid er av "delvis god" kvalitet, det samme som i 2010. Med unntak for parkeringsmulighetene i sentrum mener likevel innbyggerne at kvaliteten er litt bedre i 2013 enn i 2010. Litt høyere skår får også vegstandard, vegvedlikehold, sikkerhet på skoleveger og tilrettelegging for syklister og personer med nedsatt funksjonsevne, men på kommunenivå er kvaliteten på disse ansett for å være "nøytral eller dårlig".

- Samferdsel er preget av store forventninger, store behov og krever store ressurser. Siden den rødgrønne regjeringen overtok i 2005, har vi trappet opp bevilgningene, transportplan for transportplan, og aktiviteten i transportsektoren er nå større enn noen gang. I Nasjonal transportplan 2014-2023 er det lagt opp til å øke de økonomiske rammene med om lag 50 prosent sammenliknet med nivået i 2013. Med 500 milliarder kroner skal vi legge til rette for et enklere, raskere og sikrere transportsystem for folk og næringsliv over hele landet. Samtidig skal vi bygge ut jernbanenettet, og vi skal ha økt satsing på kollektivtransport, sykling og gange, sier samferdselsministeren.

I den kommende NTP-perioden er et lagt opp til å åpne 1 280 kilometer ny riksveg for trafikk. Dette gir økt trafikksikkerhet og reduserte reisetider. 400 kilometer to- og trefelts riksveger får midtrekkverk. I tillegg kommer 380 kilometer møtefri veg som følge av utbygging av ny firefelts veg. Det gir totalt 780 kilometer møtefri veg i tiårsperioden.

Årlige gjennomsnittlige bevilgninger til drift og vedlikehold på riksvegnettet i NTP 2014-2023 er av regjeringen foreslått til å ligge om lag 20 prosent høyere enn i budsjettåret 2013. Veksten i forfallet skal stoppe tidlig i NTP-perioden, og i løpet av perioden skal forfallet på riksvegnettet reduseres. Regjeringen vil også øke det statlige tilskuddet til fylkeskommunenene for å heve standarden på fylkesvegnettet.

For at folk i de større byene skal velge kollektivtransport, sykling og gange framfor personbil, vil regjeringen øke den statlige innsatsen i disse områdene, blant annet ved helhetlige bymiljøavtaler. I tillegg skal bevilgningene til gang- og sykkelveger dobles. Målet er at andelen som sykler skal økes fra 4 til 8 prosent.

Jernbanen vil få en viktigere rolle i transportsystemet, ikke minst som følge av framkommelighetsutfordringene i byområdene. I 2005 var det 220 kilometer dobbeltsporet jernbane Norge, i dag er det 247 kilometer. I 2026 er det lagt opp til nesten å fordoble dette – til 443 kilometer.

– Et trygt, robust og godt transportsystem er viktig for velferden, verdiskapingen og næringsutviklingen i hele landet. Å investere i samferdsel er å bygge landet, og vi er på god veg, sier samferdseslminister Marit Arnstad.

Innbyggerundersøkelsen 2013 er utført i regi av Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI), og har som mål å kartlegge folks tilfredshet med offentlige tjenester.