Løfter mesterbrevordningen

Utdanningspolitikerne på Stortinget løfter frem både praksisbrev og mesterbrev.

Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen (KUF) på Stortinget publiserte fredag 7. juni sin innstilling til stortingsmeldingen På rett vei – kvalitet og mangfold i fellesskolen.

I innstillingen får NHO-fellesskapet langt på vei gjennomslag for sine høringsinnspill – som praksisbrev i tilbudsstrukturen, større fleksibilitet i opplæringen, flere y-veimuligheter og en bedre bruk av Prosjekt til fordypning i skolen.

- Spesielt gledelig er det at mesterbrevordningens og fagskolens viktige posisjon i utdanningssystemet tydeliggjøres, sier Are Turmo, kompetansedirektør i NHO i en pressemelding.

- Mesterbrevordningen ble ikke viet oppmerksomhet i selve stortingsmeldingen.

Det er svært positivt at komiteen har fått øynene opp for denne kvalitetsfremmende og karrierefremmende ordningen i fag- og yrkesopplæringen.

Innstillingen fremhever blant annet følgende:

"Mesterbrevordningen kan sammen med fagskoleutdanning kvalifisere dyktige handverkere til å gå inn i arbeidsledelse og til å etablere egen bedrift."

Også næringsmeldingen Mangfold av vinnere – Næringspolitikken mot 2020, publisert av Nærings- og handelsdepartementet fredag 7. juni, trekker frem mesterbrevordningen som et viktig næringspolitisk verktøy til å utvikle gode bedrifter:

"Mesterutdanningen bygger på fag- eller svennebrev. Utdanningen er en etablererutdanning. Den gir en faglig og merkantil kompetanse som gir kunnskap og innsikt i å utvikle, lede og drive virksomhet. Utdanningen kan gjennomføres samtidig som man er i fullt arbeid. Det innebærer at man likevel bidrar til verdiskaping selv om man er under utdanning. Mesterbrevet er den høyeste kompetansen en håndverker kan oppnå innen eget fag. Formålet med ordningen er å sikre status, styrke rekrutteringen og opplæringen i håndverksfagene, samt sikre etablering og sunn drift av bedriftene".

Are Turmo ser innstillingen til KUF-komiteen og næringsmeldingen i sammenheng:

- Det unike med denne ordningen er nettopp den næringspolitiske og utdanningspolitiske koblingen. Vi er glad for at både utdanningspolitikerne og næringspolitikerne ser dette, slik at vi kan bruke ordningen enda mer aktivt til fremme av fag- og yrkesopplæringen i samfunnet.