Geiloporten

Geiloporten

Sted: Geilo

Prosjekttype:
Forretnings- og leilighetsbygg

BRA: 6.689 kvm

Byggherre: Kirkeng Eiendom

Prosjektledelse for byggherre:
ProsjektCompaniet

Byggeledelse: HR prosjekt

Totalentreprenør:
Atlant Entreprenør

Kontraktssum eks mva:
79,4 millioner kroner

Arkitekt og RIB: DBC Arkitektur

LARK: Rambøll

Rådgivere: RIBR: Roar Jørgensen - RIG: Multiconsult - RIR: EM-Teknikk - Rådgiver sprinkling: Sprinkler VVS - RIV og utførende: OK Ventilasjon - RIE: DBC Elprosjekt - Rådgiver Vei: Rambøll - RIB: DBC Bygg

Underentreprenører/leverandører: Grunn- og utomhusarbeider: Geilo Tomteservice - Oppmåling: Heggelien - Maler: Malermester Kjell Rygg - Byggevarer og armering: Optimera - Betong: Hallingdal Betong - Tre- og ståldører: Daloc - Vinduer: NorDan - Forskaling: Peri Norge - Tredører og ytterdører: Skallevold Trevare - Glass- og alu.fasade: Flex Fasader - Pre-
fabrikkerte treelementer: Optimera Modul - Rekkverk: Weland - Rister: NTJ - Festemidler: Würth - Rørlegger: Nordheim VVS - Elektro: Profitek Hallingdal - Heis: Reber Schindler - Lås og beslag: Kaba Møller Undall / Hansen Lås og Montasje - Prefabrik-
kert betong: LOE Betongelementer - Blikkenslager og taktekking: VKB - Brannsikring: Kinneberg bygg

Sentralt plassert i Geilo sentrum står Geiloporten nå ferdig. Fra gateplan kan forretninger og kontorarealer synes å dominere. Men de 11 fritidsleilighetene på toppen må regnes som et urbant alternativ til fritidshytte i fjellheimen.

– Det har vært en lang prosess og vei å gå for å kunne komme frem til et prosjekt som kunne gjennomføres. Det har blant annet å gjøre med regulerings-
planen for Geilo sentrum som lenge lot vente på seg. Byggherre Kirkeng Eiendom AS har også fått gjennomført omfattende støyutredninger for tomta som ligger like ved rundkjøringen ved RV 7 og RV 40, sier Hege Rasmussen i Prosjekt-Companiet, prosjektleder for Kirkeng Eiendom.

Fysisk oppstart var i begynnelsen av desember 2011, med Atlant Entreprenør som totalentreprenør for de vel 6.700 kvadratmeterne.

– Atlant ga et pristilbud som vi valgte å gå videre med, sier Rasmussen.

Tønsbergbaserte Atlant er godt kjent i Hallingdal, og ferdigstilte blant annet Geilo kulturkyrkje i 2010. Nå er Atlant samtidig sterkt delaktig i Hol kommunes sterke satsing utvikling av gågaten og et amfi i sentrum. 

Geiloporten inneholder tre separate elementer fordelt i de fire etasjene. I første etasje mot sør ligger KIWI, andre og tredje inneholder butikker og kontorer, mens hele fjerde etasje er forbeholdt boenhetene. Her ligger 11 fritidsleiligheter som i størrelse spenner fra 50 til 117 kvm. I kjelleren ligger et større parkeringsanlegg.

Tomta, som ikke bare har riksveiene, men også Kyrkjevegen og en offentlig gang- og sykkelvei å forholde seg til, ligger krevende til.

– Utfordringene med støyen fra trafikkbildet rundt har vært med på å legge føringer for arkitekturen. Alle leilighetene er lagt i to lameller på toppen i fjerde etasje. Soverommene er alle vendt ut mot det store, felles atriet. Det er også tatt hensyn til lydkrav i de leilighetene som vender mot sør. Brystningen på trepanelene er ca. 110 cm høy, med en glasskjerm på ca. 70 cm over. Vi argumenterte overfor myndighetene – uten å få gehør – for at det var formålstjenlig å legge kravet om lekeplass til utearealet i atriet. Det har nå fått en fin plassering på bakkeplan i vest, med en støyskjerm i vekselvis glass og tre rundt, forklarer Kjetil Bakken, arkitekt hos DBC Arkitektur.

Gangavstand
I tillegg til det felles atriet har hver leilighet vannbåren varme i alle gulv og gasspeis. Bygget er klargjort for fjernvarme. Det er lagt inn snøsmelteanlegg i gåsonene, også på deler i atriet og i de umiddelbare nærområdene ved atkomst til bygget. Fritidsleilighetene utgjør utvilsomt et alternativ for de som måtte ønske å kombinere bruk av naturen sommer som vinter, med tilgang til det store repertoaret av uteliv og bekvemmeligheter som Geilo etter hvert kan vise til. 

Inngangen til KIWI er i sør, med trapp/heis opp til forretningslokalene i etasjene over. Inngangen til leilighetene er en trapp via svalgangen i øst, eller direkte med heis fra parkeringskjelleren, som er felles med kundeparkeringen for KIWI. Det var tidligere planlagt en felles inn- og utkjøring til parkeringskjelleren. Det ble senere omgjort til en innkjøring fra vest, og med utkjøring i øst.

Hol kommune har av estetiske og arkitektoniske hensyn klare krav til utforming av saltak og takvinkler.

– I et så stort bygg ligger det en utfordring i å få til en takform som kan favne om hele bygget. Her er det to lameller som har hvert sitt saltak. Hadde det ikke vært krav til takform ville det nok ha vært mer hensiktsmessig å ha flate tak, påpeker Bakken.

Det er valgt en trekledning som er en tilnærming til eksisterende arkitektur i Hallingdalen, i en mørk brun farge som demper karakteren noe. For å bidra til å skille de ulike arkitektoniske elementene fra hverandre, er det lagt inn hvitt i balkongbrystninger og svaltrapper. I tillegg til trepanel og glassrekkverk finner vi stedvise felter med steinforblending, i form av stenpaneler fra Kongebro montert direkte på de bærende konstruksjonene. 

– Vi har i egen regi utført all betong- og tømrerarbeide, som har vært ganske omfattende, sier formann Knut Johansen fra Atlant Entreprenør.

– Det er brukt mer enn 900 kvm med stående og liggende falset kledning, og det har gått med ca. 13.000 løpemeter med to-tom-to, sier han.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter