Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E39 Astad Høgset

‹ ›

Publisert: 10.06.2013 11:10. Sist endret: 27.11.2013 18:51.

Publisert: 10.06.2013 11:10. Sist endret: 27.11.2013 18:51.

  • Valle View

  • Ensjø Torg

  • Strandvegen Hage

  • Elias Smiths Plass

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap
  • Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning
  • Ole-Jørgen Mo ny kommersiell direktør for Optimera
  • Frykter skyhøy prisstigning på trelast
  • Venstre vil endre arbeidsmiljøloven
  • Marthinsen & Duvholt kjøper utslippsfritt fra Nasta
  • Boligutvikler signerte etikkplakaten til Fair Play Bygg
  • NVE bekymret for ukvalifiserte kvikkleirekonsulenter
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

E39 Astad Høgset
 

Sted: Astad – Høgset,
Møre og Romsdal

Totalkostnad: 430 millioner kroner

Prosjekttype: Veianlegg

Samlet lengde: 9,9 kilometer

Lengde Høgsettunnelen:
Ca. 710 meter

Byggherre: Statens vegvesen Region midt

Prosjektering: Statens vegvesen Region midt (hovedtyngden av prosjekteringsarbeidet), Asplan Viak, Multiconsult og Cowi

Entreprenører: Tunnel: Implenia (Betonmast/Mika)

Vegbygging generelt:
Johs. J. Syltern, BL Entreprenør, Mekvik Maskin

Bruer: Christie & Opsahl

Underentreprenører: Mekvik Maskin for Implenia (Betonmast/Mika), mLiabø Entreprenør for Mekvik Maskin - Betongarbeider: Betongpartner -  Sprengningsarbeider: Kjell Foss

To prosjekt er slått sammen til ett på E39 mellom Astad og Høgset i Gjemnes på Nordmøre. Dermed ble det gode økonomiske synergier på den 9,9 kilometer vakre strekningen som er lagt utenom bebyggelsen.

Mange som bor på den gamle veistrekningen føler nå at de har fått bygda si tilbake igjen, og ser fram til å kunne gå til naboen uten å være redd for all trafikken.

Tunnel gjennom Gjemnesaksla ble tatt ut av Krifast-prosjektet som stod ferdig i 1992. Men så ble det vedtatt å forlenge bompengeinnkrevingen for å bygge tunnelen, samt utbygging på riksvei 70 i Tingvoll.

1. desember i fjor var bompenge-
perioden på Krifast over. Samtidig med ny tunnel gjennom Gjemnes-aksla, ble det vedtatt å forlenge strekningen langs Gjemnesstranda fram til Astad like utenfor kommunesenteret på Batnfjordsøra.

– Vi har hatt mange oppdelte anbud på dette prosjektet, men dette kommer fordi oppstart for reguleringsplan skjedde så sent som i 2009. Vi måtte ta oppdrag etter hvert som planene ble ferdig, sier prosjektleder Per Bjørn Gjelsten, i Statens vegvesen.

Han kan skue utover en veistrekning uten avkjørsler, som gjør at det her kan kjøres i 90 km/t. på 7,4 av den 9,9 kilometer lange strekningen. Veistrekningen kortes ned med 1,4 kilometer.

Flott utsikt
430 millioner kroner er prognosen for kostnadene på de to prosjektene, som korter ned kjøretiden mellom Molde og Kristiansund med over tre minutter. Med planer om nytt felles sykehus i området, vil dette ha en positiv effekt.

Ennå gjenstår det litt arbeid langs veiene, og støyskjerming. Her ble det lyst ut anbud for skjerming og bygningsmessige utbedringer på boliger nær veien, men ingen anbud kom inn. Nå må de ut med ny utlysning.

– Dette har blitt en flott vei med god utsikt over Batnfjorden, innrømmer prosjektlederen som også har ansvaret for bygging av tunnel gjennom Opdølstranda i Sunndal.

Strekningen Høgset-Knutset som er finansiert med bompenger på Krifast, kunne vært tatt i bruk allerede i fjor. Men da det ble bestemt å fortsette veien utenom bebyggelsen i stedet for å knytte den ned mot den gamle veien midt på stranda, måtte åpningen vente til 3. juni.

Mye vann
Utfordringer har det vært å bygge denne veistrekningen. For å få den utenom bebyggelsen høyere opp i terrenget, har det ført til at den ligger like under en lang skogkledd bratt fjellskråning.

– Her er det mye vann som renner nedover, og det har vært jobbet mye for å lede vannet riktig vei under nyveien. I vinter mens veiarbeidet pågikk, så vi en del skader som oppstod med snøsmelting som førte til utbedringer på en million kroner, sier Per Bjørn Gjelsten.

Noen endringer i kraftlinjen som går i området har vært nødvendig. Tre hus er revet, og det måtte bygges mange skogsveier med underganger for at bønder på nedsiden skulle få tilgang til sine skogseiendommer. Dette har fordyret prosjektet noe.

Kvikkleireproblem
Allerede under bygging av tunnelen gjennom Gjemnesaksla, ble det problemer som fordyret anlegget. Her ble det funnet mye mer leire enn først antatt.

– Vi var klar over at det var litt kvikkleire, men ikke at det var i det omfanget som etter hvert dukket opp, sier Per Bjørn Gjelsten.

Store sementpæler måtte settes opp i området, og denne overraskelsen kostet alene 30 millioner kroner. Nå er det bygd bru over området med undergang for kryssende trafikk.

– Siden denne tunnelen var i samme prosjekt som utbyggingen av Øydegard - Bronnes på riksvei 70, brukte vi sparte midler derfra til ekstrakostnaden.

Gjelsten mener at de mange oppdelte anbudene som ble på strekningen, ikke har fordyret prosjektet. For enkelte anbud fikk de bedre pris fordi det ikke ble så store prosjekt at også de litt mindre entreprenørene kunne legge inn anbud. Eneste unntaket var byggingen av tunnelen gjennom Gjemnesaksla som ble slått sammen med Eikrem-tunnelen på strekningen Bronnes- Øydegard.

Her er det bare de store entreprenørene som likevel har mulighet til å ta på seg jobben, og det var Betonmast Anlegg/Mika ANS (nå Implenia) som fikk den jobben. Dette er den største enkeltkontrakten.

Johs. Syltern AS fikk tre av oppdragene på strekningen, og har eta-blert seg med mange jobber i regionen.

Fornøyd entreprenør
– Dette har vært tradisjonell veibygging i jomfruelig land, sier anleggsleder hos Johs. Syltern AS Jo Syrstad.

De har bygd Astadkrysset, strekningen Astad – Blakstad og Knutsetneset – Jutulen og har hatt 12-13 ansatte i drift i snitt. I tillegg har det vært noen personer fra underentreprenører.

– At det er oppdelt i mange kontrakter, har gått greit for oss med godt samarbeid, selv om det sikkert hadde vært en fordel med større kontrakter, sier Jo Syrstad.

Hjorteproblemer
Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten er spent på hvordan det blir med hjorten i området. Ved tunnelåpningene er det gjort visse sikringstiltak for å hindre at dyr kommer ut på veien.

– Nå er det ganske åpne strekninger langs veien, som gjør det lettere å se dyr som kommer ned mot trafikken. Men dette er noe som må følges med på framover, mener Gjelsten.

Den gamle veien blir nå omklassifisert til fylkesvei, og får striper som gir nærmere en meters bredde til bruk for myke trafikanter. Veibanen blir på fem meters bredde.

Nå jobbes det med videre planer om å bygge vei fra dagens nybygde streking fra Astad utenom Batnfjordsøra og mot Fursetfjellet. Men det kan ta noen år før dette blir til virkelighet.

Tekst og foto: Anders Tøsse

Nøkkelord:

Prosjekter, Bildekarusell
 

Hæhre krever over en halv milliard
– motparten vil ha 104 millioner kroner

 

Frykter skyhøy prisstigning
på trelast

 

Oslo kommune ber om smitte-tips
- varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser

 

Ole-Jørgen Mo ny kommersiell direktør for Optimera

 

Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen