Hver tredje bedrift klager på bemanningsbyrået sitt

Spriket mellom hva kundene forventer av bemanningsselskapene og hva de faktisk får vokser, viser ny undersøkelse.

EPSI Norge har i dag lagt ut resultatene fra sin kundetilfredshetsstudie om bemanningsbransjen i Norge.

Resultatene viser at forventningene til leverandørene har steget i forhold til i fjor, og at gapet mellom hva som forventes og hva bedriftene opplever at de faktisk får er urovekkende stor.

Det er tredje gang EPSI studerer bemanningsbransjen i Norge. Årets måling viser at kundetilfredsheten i bransjen går noe tilbake. Det er i år Jobzone som kommer best ut av de målte selskapene, og kan vise til en bedring sammenlignet med i fjor. Tilsvarende studie er blitt gjennomført i Sverige, og også der er det en viss tilbakegang i kundetilfredsheten.

Årets måling viser at gapet mellom hva kundene forventer og hva de faktisk får er betydelig. En konsekvens av dette er at en relativt stor andel av kundene klager.

– Analysen viser at hver tredje bedrift har klaget til sitt bemanningsbyrå i løpet av det siste året, og vi ser at majoriteten av klagene går på kompetansen til personellet, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.

– Ut ifra tilbakemeldingene så kan det virke som om at det skapes urealistiske forhåpninger og at bedriftene forventer Supermann, mens det i realiteten er Ola og Kari Nordmann som møter opp.

Andelen klager er høy, men det er samtidig tydelig at bemanningsbyråene håndterer klagene på en eksemplarisk måte.

– Mange bedrifter i Norge vil kunne lære en hel del av bemanningsbyråene i hvordan klager bør håndteres, mener Høst.

Samlet sett så er det mye som tyder på at bedrifter er mest tilfreds med bemanning av posisjoner innen økonomi, regnskap og lønn, mens tilfredsheten med bemanningen av roller innen renhold, helse og omsorg og bygg og anlegg ligger vesentlig lavere.