- En lønnsom og innovativ byggenæring er helt avgjørende for at vi skal nå våre mål om økt boligbygging og bygg som innfrir samfunnets krav til bomiljø, inneklima og tilgjengelighet. I tillegg representerer bedriftene en betydelig omsetting og sysselsetting som vi må ta vare på, sier Hagen.
Meldingen trekker fram en rekke forslag til konkrete tiltak som kan styrker bedriftene.
- Regjeringen gir et tydelig signal om økt innsats ovenfor næringen, men det er likevel bransjen som må være motoren i arbeidet. Bedriftene og fagforeningene må komme konkrete forslag til tiltak for økt kompetanse og nyskapingsevne. Jeg ser på meldingen som startskuddet for en dialog som skal munne ut i flere nye satsinger, for eksempel bedre fagutdanning, innovasjonsstøtte eller raske byggesaksbehandling, sier Hagen.
Dette står i meldingen:
- Regjeringen er opptatt av gode rammebetingelser for bygge- og anleggsnæringen.
- Det har skjedd mye positivt i næringen i de senere år. Bygge- og anleggsnæringen omsetter for store verdier, og en effektiv og produktiv bygge- og anleggsnæring er av stor betydning for norsk økonomi og for næringslivet for øvrig. Selv små forbedringer i produktivitet og ressursutnyttelse vil ha stor betydning. NHD vil videreføre og forsterke dialogen med næringen.
- Regjeringen har et ambisiøst mål om å tilrettelegge for full elektronisk byggesaksbehandling i kommunene innen 2015.
- Bygg 21 skal utvikle en sterkere byggenæring og har tre innsatsområder der de skal utarbeide strategier og tiltak; forskning og utvikling og innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling og til sist, formidling av kunnskap og erfaringer. Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) har sekretariatsansvaret for Bygg 21.
- Offentlige virksomheter kjøpte i 2011 varer og tjenester for om lag 400 mrd. kroner. En betydelig andel er kjøp av bygge- og anleggstjenester. Offentlige virksomheter har derfor store muligheter til å bruke innkjøperrollen for å stille krav til leverandører, gjennomføre prosesser på nye måter, og på andre måter å stimulere til økt innovasjon i næringen. En aktiv offentlig holdning til innovasjon i anskaffelser har også vært sterkt etterspurt av bygge- og anleggsnæringen. Dette er bakgrunnen for at regjeringen i 2013 la fram en strategi for offentlige anskaffelser.
- NHD ønsker å være en medspiller for at næringen har gode muligheter for å samarbeide med utdanningsmyndighetene om å tilrettelegge for et framtidsrettet utdanningstilbud som ivaretar næringens behov.
- Flere av regjeringens forsknings- og innovasjonsvirkemidler er velegnet for bygge- og anleggsnæringen. Dette gjelder blant annet Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) som administreres av Forskningsrådet. Den viktigste kilden til FoU-finansiering for Bygge- og anleggsnæringen er imidlertid Skattefunn.
- Innovasjon Norges virksomhet er også av betydning for å stimulere til kompetanse, samarbeid og innovasjon i bygge- og anleggsnæringen. Innovasjon Norges samlede støtte, lån og tilskudd til bygge- og anleggsnæringen utgjorde i 2010 knapt 22 mill.
- Nøkkelord
- Bygg