Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dobbeltspor-utbygging kan bli stoppet

Publisert: 05.08.2005 14:30. Sist endret: 27.11.2013 19:53.

Det nye dobbeltsporet fra Lysaker til Sandvika blir ikke ferdig som lovet - uten at Stortinget gir ekstrabevilgninger på 1 milliard kroner hvert år fremover, skriver Budstikka.no
  • Boligprisene fortsetter rett oppover

  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap

  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev
  • Glamox kjøper britisk teknologiselskap
  • Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen - håper næringen kjenner sin besøkelsestid
  • Fylkesvei i Bergen stengt ut uken
  • BNL: Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo
  • Førdepakken lyser ut Kletten gang- og sykkeltunnel
  • Oslo og noen kommuner med mye smitte får flere koronavaksiner
  • Nytt politihus i Bergen kan leies av private
  • Nedstenging i Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen - varehus taper en million i uken
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

I en årrekke har Jernbaneverkets desidert viktigste utbyggingsprosjekt i Norge ligget som en rød strek over Asker og Bærums-kartet. Nå nærmer etappe to seg realisering - hvis ikke Stortinget sier stopp. Den første etappen, strekningen fra Sandvika til Asker er allerede tatt i bruk. 27. august åpnes parsellen offisielt av samferdselsminister Torild Skogsholm. Men etappe to, fra Sandvika til Lysaker er på langt nær så trygg som de fleste har antatt. Tør ikke juble Senere i år går Jernbaneverket løs på byggingen av nye Lysaker stasjon. Så venter strekningen Lysaker-Sandvika. I 2010 skal hele skinnegangen fra Lysaker til Asker etter planen være ferdig utbygd. Budstikka har tatt toget fra Oslo S til Asker sammen med jernbanedirektør Steinar Killi og NSBs visekonsernsjef Rolf Roverud. De lover et kjempeløft for kollektivtilbudet og en ny hverdag for togpassasjerene når de nye sporene åpner. Men ingen av dem tør slippe jubelen løs. Ikke før etter valget. Ekstra milliard Det var i juni i fjor at stortingsflertallet, de rød-grønne med støtte fra Fremskrittspartiet, vedtok å øke de årlige bevilgningene til Jernbaneverket i perioden 2006-2015 med 1 milliard kroner mer enn regjeringens forslag - til sammen 10 milliarder ekstra. Dobbeltsporutbyggingen er helt avhengig av at det nye Stortinget følger opp dette vedtaket. - Vi trenger den ekstra milliarden i hvert eneste statsbudsjett i årene fremover. Mister vi den, må vi vurdere hele handlingsprogrammet vårt på nytt og se om vi i det hele tatt har råd til å gå løs på et så stort anlegg, sier Killi til Budstikka. - Mangel på visjoner De to jernbanetoppene trives dårlig med at det hefter så lite forutsigbarhet rundt et av Norges viktigste samferdselsprosjekter. - Det er skremmende få politikere i dag som har visjoner om kommunikasjon, tordner Roverud. - Man er i liten grad opptatt av å bygge landet. Investeringene i statsbudsjettet håndteres som utgifter, og vi må leve med at ting tar tid og at planlagte prosjekter kjøres stykkevis og delt. Hadde man behandlet Vestkorridoren som et prosjekt, slik som Gardermobanen, kunne man tatt ut effekten mye tidligere, sier Killi. Berører halve Norge Milliardprosjektet fra Lysaker til Asker har betydning for langt flere enn innbyggerne i Asker og Bærum. Roverud anslår at rundt 1 million mennesker vil bli påvirket direkte gjennom kortere reisetid, bedre punktlighet og økt frekvens på den nye banestrekningen. Tar vi med passasjerene fra Bergen, Stavanger, Lillehammer, Moss og Ski, som alle skal gjennom Vestkorridoren, snakker vi om et prosjekt med betydning for nesten halve Norges befolkning. Effekten av de nye sporene er dramatisk: Dagens 12-14 tog i timen på strekningen Skøyen-Asker dobles til 26. Reisetiden reduseres fra 20 til 13 minutter. Antall reiser mellom Oslo og Asker ventes økt fra omkring 12 til nærmere 25 millioner i løpet av det første tiåret etter at hele strekningen er fullført - forutsatt at samferdselsdepartementet gir sin tilslutning til disse kapasitetsøkningene. - Og vi tenker lenger. Vi ser potensialer for betydelig trafikkvekst rundt Oslo, ikke minst vestover. Vi ønsker en utbygging som gjør at vi kan transportere mennesker raskt og effektivt helt fra Vestfold og inn til Oslo. Forlenges dobbeltsporet til Drammen snakker vi om en reisetid mellom disse to byene på under 20 minutter. Med ytterligere forlengelse, kanskje 50 minutter fra Tønsberg til Oslo. Det er noe å strekke seg etter, synes Roverud. Hadde man behandlet Vestkorridoren som ett prosjekt, slik som Gardermobanen, kunne man tatt ut effekten mye tidligere.

Nøkkelord:

Import
 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

 

BNL:
Strenge, men nødvendige tiltak for byggeplasser i Oslo

 

Nedstenging i
Oslo får store konsekvenser for byggevarehandelen
- varehus taper en million i uken

 

Privatmarkedet sørget
for milliardvekst for byggevarehandelen i 2020

 

Forskningsrådet med skreddersydd enkeltsatsing for BAE- næringen
- håper næringen kjenner sin besøkelsestid

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen