NGU-kart kan spare milliarder

En ny metode for å kartlegge berggrunnen rundt Oslofjorden skal gjøre det lettere å bygge stabile tunneler i området. Håpet er dermed å unngå budsjettsprekker i milliardklassen, skriver Akershus Amtstidende.

Det finnes mange historier om problemtunneler i Oslo-området. Det begynte med Holmenkolbanen på 1920-tallet, hvor utbyggerne gikk konkurs etter å ha støtt på berggrunn som egnet seg dårlig til tunnelbygging. Sagaen fortsatte i 1962 da Liertunnelen måtte legges i ny trasé for å unngå samme type bergart, og det toppet seg med Romeriksporten og Oslofjordtunnelen som begge har vært utsatt for steinras og vannlekkasjer. Dette er en av grunnene til at Norges geologiske undersøkelse (NGU) nå har kartlagt problemområdene i forbindelse med tunnelutbygging. Det er nemlig mange slike områder rundt Oslofjorden. Det som ofte skjer ved tunnelutbygging i Oslo-området er ifølge Odleiv Olesen ved NGU at utbyggerne støter på en spesiell type forvitret bergart som best kan sammenlignes med sand eller leire. Nå har imidlertid NGU kartlagt hele Oslofjord-området og laget en grovskisse for hvor de forvitrete bergartene befinner seg. Alt ved hjelp av flymagnetiske data.