Parkerer 800 fly om dagen på anleggsplass

Ved Oslo Lufthavn parkeres over 800 fly i døgnet på det som i øyeblikket er en av landets største anleggsplasser.

80 meter over bakken og med utsikt så langt øyet rekker sitter trafikkplanleggerne ved Oslo Lufthavn. Fra operatørplassene sine har de en betydelig finger med i spillet når du og jeg reiser eller ankommer lufthavnen. I de travleste periodene skal over 30 fly i timen bli anvist parkeringsplass. Og helst skal det gjøres på en slik måte at de selskapene som håndterer bagasjen vår kan gjøre denne jobben så raskt som mulig. Det byr på logistikkutfordringer – særlig når det bygges en ny terminal på landets hovedflyplass, skriver Avinor i en pressemelding.

- Anleggsarbeidene medfører noe færre oppstillingsplasser, mer bussing og andre restriksjoner gjør jobben vår litt mer krevende. Men vi jobber tett sammen med handlingselskapene (de som håndterer bagasjen og passasjerene på lufthavnene) for å finne de beste løsningene i anleggsperioden, forteller seksjonsleder for flyparkringen, Tomas Eriksson.

I sommer vil lufthavnen periodevis ha 52 flyoppstillingsplasser til disposisjon, mens tallet går opp til 60 i høst. Og når den nye terminalen står ferdig i 2017, vil Oslo Lufthavn disponere 69 flyoppstillingsplasser.

Fra sin posisjon i etasjen under flygeledelsen i tårnet beslutter trafikkplanleggerne hvilken parkeringsplass flyet får når det ankommer lufthavnen. Så går denne informasjonen via flygeledelsen til cockpit. Men trafikkplanleggerne har ikke bare ansvar for flyparkeringen. De sørger også for at det gis riktig informasjon om gate både på de store tavlene i avgangsterminalen og de små skjermene ved gatene.