OPS-prosjekt i Romsdalen?

E 136 mellom Ålesund og Oppland grense med bru over Tresfjorden uten bompenger innen 2011? Dette forslaget er bl a lagt frem av formannen i Stortingets samferdselskomite, Petter Løvik, skriver Romsdals Budstikke.

Han vil realisere vegutbyggingen som et såkalt OPS-prosjekt, det vil si et offentlig privat samarbeid. OPS-modellen innebærer at et privat selskap får ansvaret for å prosjektere, finansiere, bygge og drive et veganlegg i for eksempel 25 år. Vegvesenet gjennomfører planlegging og konsekvensanalyse og skal påse at OPS-selskapet leverer og vedlikeholder vegen som avtalt. Staten betaler en årlig leie til det private selskapet som er beregnet slik at anlegget skal være nedbetalt til avtalt tid. Han mener forslaget både er godt og fornuftig. Internasjonalt er OPS-prosjekter helt vanlige. Man regner med at modellen gir innsparinger på 10-20 prosent i forhold til tradisjonell vegbygging fordi entreprenørene er mer effektive når de selv har ansvaret for planlegging og framdrift. Hittil er det bestemt at tre vegprosjekter skal gjennomføres etter OPS-modellen. Det første prosjektet er allerede ferdigstilt på E 39 mellom Klett og Orkanger to måneder før tida. Ved å benytte samme modell på E 136 vil hele prosjektet kunne realiseres mye raskere enn å måtte vente på bevilgninger i Nasjonal Transportplan. For enkelte strekninger, som Tresfjordbrua, kan det dreie seg om mer enn 10 år. Stortingsvalget nærmer seg og enkelte vil sikkert mistenkes Høyre-representanten for å være ute med valgflesk. Det er det ingen grunn til. Han regner med at utspillet er klarert både i eget parti og regjeringen. Utfordringen blir å lose det gjennom Stortinget.